Meto: Ajoneuvojen rikkoutuminen huonoilla teillä räjähtänyt – puunkuljetukset ovat vaarassa
Alemman tieverkoston kunto on Meton mukaan hälyttävä. Autoilijat väistelevät kuoppia ja murtumia riskejä ottaen.
”Metsät ja niistä saatava puuraaka-aine ovat merkittävä Suomen hyvinvoinnin lähde. Maaseudulta tuodaan hyvinvointia meille kaikille, mutta vastavuoroisesti myös maaseudun väyliin tulee panostaa”, sanoo metsäasiantuntijoiden hallituksen puheenjohtaja Stefan Borgman tiedotteessa. Kuva: Risto JussilaAlemman tieverkon asfalttitiet ovat reikäisiä ja hiekkateiden kantavuus pettää. Puunkuljetukset ovat Metsäalan Asiantuntijat ry:n mukaan vaarassa.
”Mikäli alemman tieverkoston kunnostukseen ei nyt panosteta, ovat maaseudun yrittäjyys, elinvoimaisuus ja vetovoima, sekä teollisuuden raaka-ainehuolto vaarassa”, sanoo Suomen metsäasiantuntijoiden edustajiston puheenjohtaja Juha Mäcklin tiedotteessa.
Hänen mukaansa alemman tieverkon korjaamisen kanssa ei tule enää viivytellä.
Valtion ylläpitämän alemman tieverkon asfaltointityö on ollut viime vuosina hyvin vähäistä. Teiden reikiä on valtaosin tyydytty paikkailemaan öljysoralla, Meto kuvaa tiedotteessaan.
Teiden reikiä on valtaosin tyydytty paikkailemaan öljysoralla.
Tien halkeamiin päässyt vesi ja sen jäätyminen ovat saaneet asfalttitiestön murtumaan, urittumaan ja reikäiseksi.
Hiekkateiden vähäinen hoito puolestaan on johtanut teiden kantavuuden heikentymiseen sekä liikenneturvallisuuden vaarantumiseen.
Autoilijat väistelevät kuoppia ja murtumia riskejä ottaen. Ajoneuvojen kolhiintuminen ja rikkoutuminen huonoilla teillä on voimakkaassa kasvussa, Meto kertoo tiedotteessaan.
Metsäalan Asiantuntijat ry on metsä- ja luonnonvara-alan asiantuntijoiden edunvalvontajärjestö.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





