Talvi tuo haasteita moottorisahan käyttöön – sahojen talvivarusteiden hyödyntäminen tuo helpotusta talvihakkuisiin
Pölyävä irtolumi ja kovat pakkaset haastavat moottorisahan talvihakkuilla. Moottorisahoille on kehitetty talvivarusteita sekä kikkoja, joilla työskentely metsässä onnistuu myös haastavissa olosuhteissa.
Lumi ja pakkanen haastavat moottorisahan ja aiheuttavat käyntimurheita. Sahojen käytössä kannattaa hyödyntää valmistajien talvikäyttöä varten suunnitellut kikat. Kuva: Tommi HakalaMoottorisahojen pääsääntöinen käyttöaika on kesä ja käyttöpaikka Suomea lämpimämmällä seudulla. Siksi moottorisahojen talvikäyttö on maailmanlaajuisesti toimiville sahavalmistajille erikoistilanne. Moottorisahoissa talvikäytössä ilmeneviä ongelmia voivat olla muun muassa lumen ja kosteuden jäädyttämä ilmanpuhdistus, kaasuvaijerin jäätyminen, moottorin liian matala käyntilämpötila, kaasuttimen kuuraantuminen sekä teräketjun voitelun haasteet. Moottorisahoille myydäänkin lisävarusteina talvivarusteita, joita kannattaa hyödyntää talvikäytössä.
Useimmissa moottorisahoissa on moottori- ja kaasutintilojen väliseinässä niin sanottu lämpöluukku, joka voi olla käännettävä muovi- tai kumitulppa tai liukuluukku. Kyseisen luukun kautta sahan moottorin saa esilämmitettyä ilmaa lämpimän moottorin jäähdytysripojen vierestä. Aukon kautta kaasutintilan lämpötila nousee, jolloin ilmanpuhdistimen suodatinpinnat pysyvät sulana ja kaasuttajan runko lämpiää. Joissakin sahoissa lämmin ilma ohjautuu kaasuvaijerille, mikä pitää sen paremmin toimintakuntoisena. Luukun avaamisajankohtaa vaihtelee merkki- ja mallikohtaisesti ja tietoa löytyy käyttöohjekirjasta.
Osaan sahamalleista on saatavilla talvikäyttöön tarkoitettuja ilmanpuhdistimia, joissa paperinen suodatinmateriaali on korvattu sileäpintaisella muoviverkolla. Muoviverkko päästää kosteuden läpi, jolloin suodatin ei niin helposti jäädy umpeen. Ongelmana on, että muoviverkon puhdistusteho on kuitenkin paperista heikompi, miksi ne eivät kunnolla sovellu kesäkäyttöön.
Kylmänä käyvä kaksitahtimoottori kuluu nopeammin, ja sen käynti on huonoa.
Työskentelyn aikana ilmeneviä ilmanpuhdistinongelmia varten voi reppuun mukaan pakata toisen ilmanpuhdistimen. Talvella puhdistin saattaa olla työpäivän jälkeen luminen ja jäätyä yön aikana. Varapuhdistimen voi vaihtaa jo työpäivän päätteeksi, jolloin se kuivana ja puhtaana on valmis seuraavaan työpäivään.
Moottorisahassa lämpöä ei säätele mikään lämpötilan mukaan säätyvä komponentti. Siksi sahan oikean käyntilämpötilan saavuttaminen voi kylmillä säillä olla haasteellista. Kylmänä käyvä kaksitahtimoottori kuluu nopeammin, ja sen käynti on huonoa. Sama ongelma vaivaa myös sähköisellä ohjausjärjestelmällä toimivia sahoja.
Tähän ongelmaan on osalla sahavalmistajia käynnistinkoteloon saatavana erilaisia ilmanoton rajoittimia. Rajoittimet toimivat niin, että ilmanottoaukon alareunasta alkaen peittyy puolet, mikä riittää pitämään moottorin lämpötilan oikeana. Mikäli suoja on saatavilla, sen käyttöaika on ilmoitettu sahan käyttöohjeissa.
Mutta: Fiksu metsätöiden tekijä huomioi, että lumi ja pakkanen kannattaa huomioida myös työskentelytavoissa – eikä joka lumipuskaan ole tarpeen tunkea sahan kanssa.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten talvella kannattaa sahan kanssa toimia välttyäkseen suuremmilta ongelmilta!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Tukkirunkojen onnistuneella katkonnalla maksimoidaan tulot ja otetaan puista täysi hyöty irti
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



