
Tällaisia ovat MT:n lukijoiden metsäautot: Katso kuvat hienoimmista menopeleistä
MT:n lukijoiden maastureilla on vedetty pois monet penkkaan jääneet autot. Välillä apua on tarvittu myös toisin päin, kun oma menopeli on jäänyt metsäreissulla jumiin lumeen tai ojaan.
Mikko Rajalan Zil-131 maastokuorma-autosta on ollut monenlaista apua metsässä ja muissa tilanteissa. Auton nosturin avulla on pistetty paikoilleen muun muassa kevätjäiden siirtämä laituri. Kuva: Mikko RajalaMetsäautoteillä liikuttaessa menopeliltä vaaditaan monipuolisuutta, voimaa ja maavaraa. Ei siis ihme, että MT:n lukijat suosivat metsässä ajellessaan nelivedolla ja vetokoukulla varustettuja maastureita.
MT keräsi maalis–huhtikuussa verkkokyselyllä metsänomistajilta muistoja ja kuvia erilaisista metsäkäytössä olevista autoista. Hienoimpia menopelejä esitellään MT:n verkkosivustolla toukokuussa.
Zilillä on kuljetettu onnistuneesti myös kokonainen ulkohuussi maastoautokerhon laavulle. Kuva: Mikko RajalaZil-131.1976.
Padasjokelaisen Mikko Rajalan menopeli ei ole ihan tavallisimmista päästä. Zil-131 maastokuorma-auto oli tuotannossa vuodesta 1966 vuoteen 1991. Niitä oli aikanaan myös Suomen armeijan käytössä. Parhaimmillaan autoja oli 400 kappaletta.
Rajalan Zilistä löytyy muun muassa nosturi ja työvaloja. Hänkertoo käyttävänsä autoa muun muassa ”puun ajoon, huvitteluun, airsoft-käyttöön, pahennuksen luomiseen ja kaikennäköiseen nostelemiseen”. Autossa kulkee aina mukana moottorisaha, liinoja, vettä, öljyä, työkaluja, peltorit ja eväät.
Vuosien varrella auton kanssa on tullut koettua monenlaisia mieleenpainuvia hetkiä.
"Kevätjäät murjo äiteen laiturin ja se tarvi sitten päästä jollain nostamalla oikomaan, eikä tietysti muilla laitteilla päässyt tarpeeksi lähelle rantaa. Maastoautokerhon laavulle piti siirtää paskahuussi ja sehän onnistui näppärästi kokonaisena ja perille päästiin valmiiden perustojen viereen. Jumissa on oltu kymmeniä kertoja ja autoa on vedetty kolmellakin maastoautolla samaan aikaan, että se on saatu suosta ylös.”
Volkswagen Amarok V6. 2016.
Liminkalainen Jarmo Tolonen luottaa metsäteillä ajellessa Volkswageniin. Autosta löytyy muun muassa lisävalot, helmaputket, kattokaiteet ja erikoisrenkaat karkealla kuviolla. Mukana peräkontissa on aina vähintään lapio, kirveitä, vesuri, puukkoja, hinausliinoja, tunkki, työkaluja ja avimia.
”Käytän autoa maatilan työajoihin, harrastuskäyttöön metsästykseen ja kalastukseen. Huonoilla teillä kun pitää liikkua esimerkiksi pelloilla. Muutamia kertoja jäänyt paksuun lumeen kiinni, mutta kaivamalla lähtenyt irti.”
Volkswagen Polo. 2010.
Virroilla asuva ja myös sen ympäryskunnissa metsää omistava Sampsa vannoo metsätöissä Volkswagenin nimiin. Autossa hän kuljettaa mukanaan aina ”100 litraa naftaa ja muuta tarpeellista”.
”Polttoöljyn käry kruunaa kokonaisuuden.”
Subaru Forester. 1997.
Liperiläinen nimimerkillä Jokoyumi Kesakumi esiintyvä metsänomistaja luottaa metsätöissä japanilaiseen maasturiin. Autoa hän käyttää pääasiassa henkilöiden ja tavaran kuljettamiseen.
Vuosien varrella auto on osoittanut kestävyytensä monissa käänteissä.
”Venetrailerin vinssi petti ja projektivene tippui betoniluiskalle ennen neitsytmatkaansa. Samassa äkkihötäkässä alennusvaihteen vipu meni huomaamattani väliasentoon. Säikähdin, että vaihdelaatikko särkyi tästäkin, kuten edellisestä autostani 4x4 Transporterista. Mutta ei onneksi, Subaru on Japanista, se kestää ja toimii. Veneeseen tuli vain pieni pintavaurio runkoon ja vetolaitteeseen, jotka korjattiin vielä samana iltana. Seuraavana päivänä vesillelasku onnistui ja projekti todettiin valmiiksi.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat








