Puukauppa loikkaa digiin 2016
Vuoden kuluttua metsänomistaja pystyy pyytämään näppärästi tarjouksia puupinostaan tai leimikostaan muutamalla klikkauksella tietokoneella tai älypuhelimessa.
Näin lupaavat etujärjestöt MTK ja Metsäteollisuus ry sekä tutkimus- ja kehitysyhtiö Metsäteho Oy. Ne ja liuta muita metsäalan yrityksiä ja järjestöjä perustavat Suomeen yhtiön, joka rakentaa puukauppaan kaikille avoimen, sähköisen markkinapaikan. Sen käyttö tulee olemaan metsänomistajille ilmaista.
Yhtiön toiminta käynnistyy vielä tämän vuoden aikana ja kauppapaikan on määrä avautua ensi syksyn aikana.
Toistaiseksi nimeämätön verkkopalvelu tulee olemaan uraauurtava. Suomessa ei tähän asti ole ollut verkossa toimivaa puukauppapaikkaa, jossa kuka tahansa pääsisi asioimaan.
Kaikki nykyisin käytössä olevat puukauppapalvelut ovat sidoksissa asiakkuuteen tietyssä organisaatiossa.
Lähimpänä aitoa markkinapaikkaa on metsänhoitoyhdistysten Puumarkkinat.fi-palvelu. Yhdistykset syöttävät sinne tarjolle valtakirjakauppojaan. Tarjonta on näkyvissä isolle puunostajajoukolle.
Ostajien pitää olla rekisteröityneinä palveluun ja maksaa siitä vuosimaksua.
Sen sijaan yksittäinen metsänomistaja ei voi itse syöttää tarjouksiaan nykyiseen Puumarkkinat.fi:hin.
Puunostajien ja -myyjien yhteinen kauppapaikka on harvinainen osoitus osapuolten yhteistyökyvystä, sillä se kehitetään metsänhoitoyhdistysten Puumarkkinat.fi:n pohjalle. Kun uusi palvelu otetaan käyttöön, nykyinen Puumarkkinat.fi poistuu käytöstä.
Toinen keskeinen pohja palvelulle on Suomen metsäkeskuksen ylläpitämä metsaan.fi-metsävaratietokanta.
”Palvelun pitää olla idioottivarma, helppo ja looginen”, suunnittelee Metsäteho Oy:n toimitusjohtaja Heikki Pajuoja.
Hänen mielestään on aivan ratkaisevaa, että palvelusta saadaan niin helppokäyttöinen, että kuka tahansa pystyy sen kautta asioimaan.
”Siinä pitää tehdä kova käytön testaaminen ennen käyttöönottoa.”
Yksinkertaisimmillaan metsänomistaja voi jättää palvelun kautta alan ammattilaisille yhteystietonsa ja viestin siitä, että puukauppahaluja olisi.
Syvällisemmin asiaan perehtynyt voi kilpailuttaa valmista leimikkoa tai hankintapuuerää omatoimisesti tai esimerkiksi metsänhoitoyhdistyksen valtakirjakauppana.
Mitään erillistä kirjautumista palveluun ei tarvita, vaan sinne pääsee verkkopankkitunnuksilla tai Katso-tunnisteella kuten metsaan.fi-palveluunkin.
Markkinapaikkaa kehittävään yhtiöön on lähtenyt mukaan 29 osakasta, joista 23 on puun ostajia edustavia ja kuusi kappaletta myyjien puolelta. Yhtiön osakkeista puolet on myyjäpuolella ja puolet ostajatahoilla.
Ostajapuolelta mukana on noin 90 prosenttia puukaupan nykyisestä volyymista.
Tavoitteet digipuukaupan tulevista määristä ovat kovat. Heti ensimmäisenä vuonna sähköiseen kauppaan tavoitellaan yli 10 miljoonan kuution puuvirtaa.
Kehitystyö pannaan pystyyn isolla rahalla.
”Osakeyhtiötä lähdetään perustamaan seitsennumeroisella rahasummalla, eli kyseessä on miljoonaluokan hanke”, MTK:n metsäjohtaja Juha Hakkarainen kertoi hankkeen esittelytilaisuudessa.
Etujärjestöjen mukaan sähköistä markkinapaikkaa on yritetty synnyttää jo 2000-luvun alusta lähtien, mutta riittävä yhteistyöhalu löytyi vasta nyt.
”Keskeinen este oli, että ostajat epäilivät hankkeen palvelevan enemmän myyjiä ja myyjät uskoivat sen hyödyttävän eniten ostajia”, Hakkarainen luonnehti.
Puukauppayrityksen perustajat toivovat, että myös valtio myöntäisi sähköisen puukaupan kehittämiseen hankerahoitusta.
Hanna Lensu
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

