Kuljettajien koulutus ei mennyt tarpeeksi metsään
Metsäala houkuttaa opiskelijoita aiempaa enemmän. Valmistuneita voisi olla silti runsaammin.
”Luvut näyttävät karmeaa pulaa”, kertoo Metsäopetuksen erityisasiantuntija Karl-Erik Hasa. Hasan mukaan metsätalousinvestointien myötä tarvitaan ainakin 600 uutta kuljettajaa.
Mistä sitten johtuu, että osa jää vaille alan töitä?
Työpaikkojen saantia vaikeuttavat paitsi työn kausiluonteisuus ja suhdanneherkkyys, myös alan kovat vaatimukset: Ei työtä ilman kokemusta, ei kokemusta ilman työtä.
Isolla rahalla investoineet yrittäjät hakevat parhaita mahdollisia kuljettajia. Vastavalmistuneille yhtälö voi olla ylitsepääsemätön.
Tutkimus- ja kehitystyöhön erikoistuneen Metsäteho Oy:n toimitusjohtaja Heikki Pajuojan mukaan ala on vaativa. ”Metsänkäsittely pitää osata eikä metsänomistajaakaan saa suututtaa. Se on monelle aikamoinen seinä.”
Yksilölliset erot tehokkuudessa kuljettajien kesken ovat huomattavia. ”Kuljettajapuoli tulee olemaan merkittävä, puhutaan vakavasta asiasta”, Hasa painottaa. ”Samalla valtiovallan suunnalta kasautuu kustannuspaineita. Ei ole varaa tupeloida.”
Kaikissa metsäkonekouluissa kalustokaan ei ole Pajuojan mukaan ajan tasalla. ”Metsäkoneyrityksissä ei juuri näe 4–5 vuotta vanhempia koneita. Jos kanta on koulussa sitä vanhempaa, ei hallitse tietojärjestelmiä ja uusiin koneisiin liittyviä asioita.”
Kuljettajien koulutus on kallista. Vuosikustannukset oppilasta kohden ovat yli 20 000 euroa ja perustutkinto kestää noin kolme vuotta. Jos opiskelijat valmistuvat tyhjän päälle, yhteiskunnan tappiot kertautuvat.
Koulutuksessa riittää kuitenkin valopilkkuja, joista iloita. Alan suosio ja sitä myötä myös hakijamäärät ovat kasvaneet, minkä ansiosta koulut ovat voineet järjestää valintakokeita.
Hasan mukaan koulutus on edelleen maailman huippua.
Seuraavien vuosien aikana on tarkoitus lisätä erityisesti aikuiskoulutuksen osuutta. Aikuisilla, joilla on kone- tai metsätaustaa, pohja on vankempi ja töihin pääsee nopeammin.
Hasan kotikentällä, Savon ammatti- ja aikuisopistossa, vastavalmistuneiden työllisyystilanne on hyvä.
”2013 tehdyssä selvityksessä ilmeni, että valmistuneista kahta vaille kaikilla oli oman alan työpaikka”, hän iloitsee.
Suomen nuorin metsäkonekoulu on pärjännyt luultavasti esimerkiksi siksi, että yhteistyö yrittäjiin on pidetty tiiviinä paikallisen Maaseutuammattiin -yhdistyksen avulla.
Opetuksen laadun nostamiseksi on suunniteltu Metsäopetus ry:n perustamista.
Mukaan halutaan oppilaitosten lisäksi työllistymisen kannalta tärkein lenkki: metsäorganisaatiot ja koneurakoitsijat.
Uudistuminen on Hasan ja Pajuojan mukaan välttämätöntä, sillä nykyisellä tasolla ei pärjätä.
”Laatukysymys oli liian pitkään vailla huomiota ja karu totuus paljastui. Koulutus ei tuottanutkaan sitä tulosta, mitä oli ajateltu”, Pajuoja toteaa. Tulevaisuuden kuljettajat on nyt löydettävä - tavalla tai toisella.
Tuulikki Viilo
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
