Polttoaineen hinta iski myös kansallispuistojen kävijöihin
Metsähallitusta kiinnostavat ratkaisut, joissa kansallispuistoihin pääsisi junalla auton sijaan.
Kansallispuistojen kävijämäärä on tänä vuonna tippunut 12 prosenttia viime vuodesta. Kuvassa retkeilijöitä Nuorttijoen maisemissa. Kuva: Jaakko PostiKansallispuistojen käyntimäärien kasvu on tasaantunut tänä vuonna. Metsähallituksen mukaan yhtenä syynä siihen on polttoaineen hinta.
Tammi-helmikuussa kansallispuistoissa vierailtiin 2,2 miljoonaa kertaa. Siinä on selvää laskua viime vuodesta, mutta pitemmällä aikavälillä kansallispuistojen vetovoima näyttäisi olevan edelleen vahvoissa kantimissa.
Kasvun tasaantumisesta huolimatta kansallispuistoissa tänäkin vuonna vierailtu 11 prosenttia useammin kuin ennen koronapandemiaa.
”Kansallispuistojen käyntimäärät kertovat pitkän ajan kasvutrendistä. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on kuitenkin lisännyt epävarmuutta myös luontomatkailuun”, sanoo luontopalvelujohtaja Henrik Jansson.
Janssonin mukaan sodan merkittävinä vaikutuksina ovat inflaatio ja polttoaineen hinta, jotka ovat tänä kesänä rajoittaneet kotimaan matkailua ja veneilyä.
Myös pandemian jälkeen vilkastunut tapahtumatarjonta kotimaassa ja avautunut ulkomaan matkailu ovat kilpailleet luontokohteiden kanssa matkailijoista.
Vastaavasti ulkomaisia matkailijoita on saapunut Suomeen, mutta isommat ryhmät puuttuvat vielä.
Siinäkin näkyvät Venäjän aloittaman sodan vaikutukset. Aiemmin kansallispuistoissa on vieraillut paljon Aasiasta tai Venäjältä tulleita matkailijoita, etenkin Lapissa ja Itä-Suomessa.
Janssonin mukaan pandemia-aika ja maailman kriisit ovat osoittaneet, miten suuri merkitys kansallispuistoilla ja muilla luontokohteilla on terveydelle ja hyvinvoinnille.
"Kävijät ovat tyytyväisiä kansallispuistovierailuihinsa. Tyytyväisyyden syitä ovat luonto, maisemat, rauha ja ystävien seura. Myös retkeilypalvelujen, kuten reittien ja taukopaikkojen mittavien korjaustöiden tulokset ilahduttavat kävijöitä.”
Suomen suosituimmat kansallispuistot ovat Pallas–Yllästunturi, Urho Kekkosen kansallispuisto, Nuuksio, Koli ja Pyhä–Luosto.
”Tärkeä tulevaisuuden kysymys on liikennejärjestelyjen ja joukkoliikenteen kehittäminen suosittuihin kohteisiin. Hyviä malleja on esimerkiksi tämän kesän yhteistyö VR:n kanssa, jossa useisiin kansallispuistoihin ja luontokohteisiin pääsy mahdollistettiin junalla oman auton sijaan.”
Metsähallitus korostaa, että ensi vuoden budjetissa ja seuraavalla valtiontalouden kehyskaudella on varmistettava kansallispuistojen hoidon pysyvä rahoitus tasolle.
”Myös ulkomaisten matkailijoiden paluu edellyttää korkeatasoisia retkeilyrakenteita ja -palveluja”, Jansson summaa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
