Kumipyörätraktoreiden ensimmäiset liukuesteet eivät sopineet lainkaan tieajoon — lenkkiketjulliset lumiketjut yleistyivät metsä- ja talvikäytössä 1960-luvulla
Pyörätraktorit yleistyivät metsä- ja talvitöissä 1950-luvun puolella. Talvella kuitenkin tarvittiin pyörien ympärille metallia varmistamaan etenemistä liukkailla ja lumisilla pinnoilla. Monenlaisten kokeilujen jälkeen todettiin karkaistu ketju kätevämmäksi liukuesteeksi.
Metsätraktoreissa ketjuja alettiin käyttää ympärivuotisesti, sillä ne suojasivat renkaita myös vaurioilta. Tässä Fiskarsin jäätikköketjuilla varustettu Juonto-Lokkeri kesäsavotassa. Kuva: Oy Lokomo AbJatkosodan ensimmäisinä vuosina Työtehoseura ja Pellonraivaus Oy tekivät kokeita traktorin käytöstä talvisissa polttopuukuljetuksissa. Kumipyörätraktorit saivat kokeessa tylyn tuomion: "Tämän mallisista traktoreista on siis vähänkin mäkisissä maastoissa kokonaan luovuttava". Hevonen, reki ja taitava hevosmies olivat vielä tuolloin lyömätön yhdistelmä.
Kymmenisen vuotta myöhemmin kumipyörätraktori alkoi jo soveltua metsäajoon. Parantuneiden ominaisuuksien lisäksi maastokelpoisuutta lisäsivät kitkaketjut, jollaisia tuli Suomeen 1940-luvun lopulla Fergusonien ja Fordson Majoreiden mukana. Ne koostuivat renkaiden pintaa myötäilevistä kaarevista telalapuista, jotka oli yhdistetty toisiinsa lattaraudoilla. Liukuesteet toimivat pellolla ja metsässä hyvin, mutta siirtoajon ajaksi ne oli poistettava, sillä kovan tärinän takia traktorin rakenteet olivat vaarassa.
Vakola kehitti brittiläisestä versiosta parannetun ketjumallin, jonka valmistuksen aloitti Muko Oy. Ketjut osoittautuivat toimiviksi märän maan kyntämisessä ja etenkin oja-auran vedossa sekä metsätöissä. Lumessa ne todettiin hyvinkin puolitelojen veroisiksi, vaikka hintaa oli vain kymmenesosa.
Järeiden telakitkojen tilalle tulivat 1950-luvun lopulla nykytyyliset lenkkiketjuista kootut lumiketjut, joihin oli kehittyneellä karkaisutekniikalla saatu kulutuskestävyyttä. Aluksi lumiketjuja hankkivat urakoitsijat ja muut ammattiajurit. Viljelijät eivät ketjuja juuri tarvinneet, sillä traktoreilla ei talvisaikaan ajettu. Talvityöt tehtiin edelleen hevosilla. Pakkasnesteiden, moottorilämmittimien ja lumilinkojen yleistymisen myötä traktoreiden talvikäyttö ja samalla ketjujen myynti kuitenkin moninkertaistui.
Lue Koneviestin nettisivuilta lisätietoja ketjujen kehityksestä ja siitä, mikä romahdutti lumiketjujen myynnin!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



