Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Metsäasiantuntija antaa vinkin talvihakkuun valmisteluun – aiemmilta vuosilta jääneitä talvikohteita korjataan nyt kiireellä lumisissa leimikoissa

    Puunkorjuukalusto on täydessä käytössä. Metsäkoneet ja puutavara-autot pääsevät pakkasen ja lumipeitteen ansiosta hanka­liinkin paikkoihin.
    Koneurakointi T. Wirmanin hakkuukoneenkuljettaja Jani Vuorinen harvensi tyypillistä talvileimikkoa Askolassa Uudellamaalla viime viikolla. ”Kaikki notkot ja tasanteet ovat olleet kesällä niin pehmeitä, ettei niitä ole pystynyt silloin tekemään”, Vuorinen sanoo.
    Koneurakointi T. Wirmanin hakkuukoneenkuljettaja Jani Vuorinen harvensi tyypillistä talvileimikkoa Askolassa Uudellamaalla viime viikolla. ”Kaikki notkot ja tasanteet ovat olleet kesällä niin pehmeitä, ettei niitä ole pystynyt silloin tekemään”, Vuorinen sanoo. Kuva: Kari Salonen
    Puunkorjuulle hyvät talvikelit vallitsevat koko Suomessa.
    Puunkorjuulle hyvät talvikelit vallitsevat koko Suomessa. Kuva: Jukka Pasonen
    Pakkasen ja lumen ansiosta pehmeätkin tiepohjat saadaan kantamaan raskaita puutavara-autoja.
    Pakkasen ja lumen ansiosta pehmeätkin tiepohjat saadaan kantamaan raskaita puutavara-autoja. Kuva: Kari Salonen

    ”Pikkupakkanen on kaikkein paras hakkuukeli”, kertoo Jani Vuorinen. Hän ajoi Koneurakointi T. Wirmanin hakkuukonetta harvennusleimikossa Askolassa Uudellamaalla viime viikolla.

    Pakkasen kiristyessä lähelle 20 astetta hakkuukoneenkuljettajalta vaaditaan harvennuksilla entistä enemmän tarkkuutta kaadon suuntaamisessa.

    ”Kovalla pakkasella kun kaadat puun, pystyyn jäävistä puista oksat rapsahtelevat helposti poikki ja rapisevat alas. Silloin saattaa harvennuksen jälki olla aika rumaa.”

    Vuorisen harventama kohde on tyypillinen talvileimikko. ”Kaikki notkot ja tasanteet ovat olleet kesällä niin pehmeitä, ettei niitä ole pystynyt silloin tekemään.”

    Lumi satoi Askolassakin sulaan maahan, ja metsäpohjat ovat lumen alla edelleen sulia, mutta se ei ole estänyt hakkuita.

    ”Kun lumeen pääsee ajamaan jäljet ja on hyvä pakkanen, niin päivän parin päästä pohja on kova kuin kivi”, Vuorinen selvittää.

    Uudenmaan metsänhoito­yhdistyksen metsäasiantuntija Esa Torila sanoo talvileimikoiden korjuun vaativan huolellista suunnittelua ja etukäteistöitä.

    ”Talviteiden pohjia, kokoaja­uria ja varsiteitä pitää aurata tai tiivistää lunta niin, että peh­meät kohdat jäätyvät.”

    Maanomistajia Torila neuvoo valmistelemaan kohdetta korjuukuntoon, jos vain on mahdollisuus siihen.

    Maataloustraktorilla voi ajaa etukäteen vanhoja ajouria tai varastopaikkoja ja kulkureittejä niin, että ne saadaan kantamaan metsäkoneita ja puutavara-­autoja.

    ”Kun pohjat ovat kriittisissä paikoissa jäätyneet hyvin, silloin keväällä pystytään mahdollisesti jatkamaan korjuuta ja kuljetuksia pidempään.”

    Viime talvena ei lunta juuri nähty Oulu–Joensuu-linjan eteläpuolella ja märkä syksy oli puunkorjaajille ankea.

    Vuoden vaihduttua saapuivat lumisateet ja pakkaset myös etelään.

    Stora Enson puunhankinnan operaatiojohtaja Lauri Kuusisto toteaa, että puunkorjuun kannalta hyvät talvikelit vallitsevat käytännössä koko Suomessa.

    ”Nyt päästään korjaamaan myös haasteellisimpia kohteita. Koko kalusto on käytössä ja kaikki kynnelle kykenevät hakkuukoneet ja autot töissä.”

    Hakkuut painottuvat Kuusiston mukaan harvennuksiin.

    ”Talvikohteissa harvennusten osuus on suurempi kuin normaalissa sumassa ja näin kuitupuuta tulee suhteessa enemmän.”

    Puukaupassa tukkileimikoiden kysyntä on tällä hetkellä kovempi kuin harvennusten.

    ”Aika pitkälle harvennukset ovat tälle talvelle jo olemassa. Hyviä päätehakkuita mahtuu vielä tämänkin talven korjuuseen ja erityisesti keväälle, kun talvikelit loppuvat”, hän kuvaa kysynnän rakennetta.

    Talvikorjuukohteilla on Kuusiston mukaan tärkeää huomioida vesiensuojelu ja turvallisuus.

    ”Maapohjat ovat monin paikoin sulia, ja vesi virtaa lumen alla. Jos pitää ylittää puroja, silloin on tehtävä pölleistä purosilta. Näin puro säilyy mahdollisimman koskemattomana.”

    Talveen kuuluu myös liuk­kaus, mikä vaatii metsäteiden hiekoitusta ja välillä ketjuja puutavara-autojen pyöriin.

    ”Liukkaus aiheuttaa tapaturmia erityisesti silloin, kun kuljettaja poistuu ajoneuvosta tai nousee siihen. Turvallisuutta olemme painottaneet yrittäjien kanssa yhdessä.”

    Järvien yli kulkevien jääteiden teosta Stora Enso on luopunut lukuun ottamatta Pohjois-Suomea.

    ”Jääteiden turvallisuusriskit ovat suuret. Jäätä pitäisi olla metri ennen kuin puuta lähdetään ajamaan. Saarileimikoiden korjuuseen käytämme alus­kuljetuksia kesäaikaan”, Kuusisto sanoo.

  • Metsäpalvelu

    Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.