Kelkkojen vienti Venäjälle tyrehtyi
ROVANIEMI
Rovaniemellä toimiva BRP Finland Oy:n moottorikelkkatehdas ei ole kärsinyt lumipulasta.
”Kelkkoja viedään moneen maanosaan, ja valtaosa tuotannosta päätyy muualle kuin Suomeen. Paikallisella lumipulalla ei ole vaikutusta menekkiin”, tehtaan henkilöstöjohtaja Asko Saastamoinen sanoo.
Rovaniemellä valmistettujen ajokkien tärkeimmät vientialueet ovat Pohjois-Amerikka, Skandinavia ja Venäjä, jonka kelkkakauppa yskähtelee etenkin ruplan heikentyneen kurssin ja sen myötä haihtuneen ostovoiman takia.
Myös ruplan arvon heilahtelu luo venäläisasiakkaisiin epävarmuutta.
Venäjän markkina ei ole kehittynyt yhtä suotuisasti kuin mitä odotimme vielä puolitoista vuotta sitten, mutta markkina-alueena se on yhä merkittävä, Saastamoinen luonnehtii.
Rovaniemellä valmistettavat Lynx ja Ski-Doo -moottorikelkat sekä Can-Am 6x6 -mönkijät ovat Venäjällä ylellisyyshyödykkeiden maineessa, eivätkä ne ole edes olleet keskiverto-palkansaajien ulottuvilla.
”He, joilla on maksukykyä, ostavat tuotteitamme edelleen, vaikka tähän tarvitaan nyt kaksinkertainen määrä ruplia. Kasvussa oleva vienti Pohjois-Amerikkaan paikkaa osaltaan Venäjän-kauppaa.”
Rovaniemen kelkkatehtaan tämän vuoden tuotanto ei yllä viimevuosien ennätyslukemiin.
Kutistuneen tuotannon myötä tehdas on luopunut määräaikaisten työsuhteiden täyttämisestä. Ensi vuoden tuotantomääristä ei ole toistaiseksi tietoa.
Kari Lindholm
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
