Iijoen Haapakoskella lohikalojen vaelluspoikaset pääsevät voimalaitospadon ohi erityisen alasvaellusväylän kautta ensimmäisenä Suomessa
Mikäli alasvaelluslaitteisto osoittautuu toimivaksi ja riittävän tehokkaaksi, vastaavat rakenteet on tarkoitus rakentaa muillekin Iijoen padoille.
Haapakosken smolttien alasvaellusreitti koostuu etualalla näkyvästä ohjausaidasta, padon yhteydessä olevasta suppilorakenteesta ja voimalaitoksen alakanavaan johtavasta smolttiputkesta. Kuva: Pohjois-Pohjanmaan liittoIijoen Haapakoskella, Pohjolan Voiman vesivoimalaitoksella on kuluvana kesänä otettu käyttöön Suomen ensimmäinen lohikalojen alasvaellusväylä ja kiinniottolaitteisto. Alasvaellusväylä toteutettiin osana laajaa Iijoen vaelluskalahanketta 2020–2022.
”Haapakosken alasvaellusväylä on niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin ainutlaatuinen ratkaisu, jonka toteuttaminen on vaatinut merkittäviä tutkimus- ja kehittämispanostuksia sekä ennakkoluulotonta toteutusta”, painotti väylän esittelytilaisuudessa maanantaina puhunut maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen (kesk.).
PVO-Vesivoima Oy:n toimitusjohtaja Jani Pullin mukaan alasvaellusratkaisua kehitetään edelleen, kerrotaan Pohjois-Pohjanmaan liiton tiedotteessa.
Lohikalojen vaelluspoikasten eli smolttien reitti alavirtaan Haapakoskella koostuu alasvaellusväylästä ja ohjausaidasta. Alasvaellusväylän alkuosassa on kiihtyvä virtaus. Tarkoituksena on, että smoltit tulevat väylän suulle ohjausaitaa seuraten, havaitsevat virtauksen ja hakeutuvat sen houkuttelemana väylään.
Tämän jälkeen kalat ohjataan joko kiinniottolaitteeseen tai putkea pitkin voimalaitoksen alakanavaan jatkamaan vaellustaan. Ensimmäiset smoltit hakeutuivat väylään jo kesällä 2022.
Smolttisydän auttaa vaelluskalanpoikaset alasvaellukselle Taivalkosken voimalaitoksen ohi
”Kuluvana kesänä kokeiltiin väylän alkuosalla vedenalaista kuvausta. Kuvausolosuhteet ovat haastavat, mutta näyttäisi siltä, että kuvauksen avulla saadaan tulevina vuosina tärkeää tietoa kalojen käyttäytymisestä väylään mennessään ja samalla myös kalamääristä”, kertoo Iijoen vaelluskalahankkeen 2020–2022 projektipäällikkö Mirko Laakkonen Pohjois-Pohjanmaan liitosta.
Alasvaellusväylää käytetään vuosittain toukokuun puolestavälistä heinäkuun loppuun. Smolttien vaellushuipun oletetaan ajoittuvan Iijoella kesäkuun alkuun veden lämpötilan ollessa noin 10–12 astetta.
Alkuvuosina smoltteja on tarkoitus ohjata kiinniottolaitteeseen ja siirtää kalankuljetusautolla alimman voimalaitoksen, Raasakan alapuolelle.
Mikäli alasvaelluslaitteisto osoittautuu toimivaksi ja riittävän tehokkaaksi, vastaavat rakenteet on tarkoitus rakentaa muillekin Iijoen padoille. Näin kalat pääsisivät vaeltamaan yläjuoksulta merelle.
Alasvaellusväylän toteutuneet kustannukset olivat noin 1,8 miljoonaa euroa, kerrotaan Pohjois-Pohjanmaan liiton tiedotteessa.
Syksyllä käynnistyvässä Lohi Iijokeen -hankkeessa väylän toimintaa tullaan kehittämään edelleen. Hankkeessa myös panostetaan kalojen seurantaan mittavien tutkimuksien avulla.
Hanketta koordinoi Pohjois-Pohjanmaan liitto ja sen kokonaisbudjetti on noin 2,2 miljoonaa euroa.
Hanke on saanut rahoitusta maa- ja metsätalousministeriön NOUSU-ohjelmasta. Ohjelmalla parannetaan vaelluskalojen elinolosuhteita ja pyritään palauttamaan vaelluskalakantojen luontaista lisääntymistä Suomen virtavesissä.
Lue myös:
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



