Kuljetusalan mielestä huonokuntoiset tiet hankaloittavat yrittämistä – vaatii miljardin lisäsatsausta tiestöön
Kuljetusyrittäjien mielestä suuria haasteita ovat myös käsistä karanneet kustannukset ja työvoiman saatavuus.
Esimerkiksi nelostien kuntoa on parannettu vuosi vuodelta, mutta eri puolilla valtakuntaa korjauskohteita riittää. Kuva: Sami KarppinenKuljetusyrittäjien mielestä suurin haaste yrittämisessä ovat käsistä karanneet kustannukset (83 % vastaajista), ilmenee Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n (SKAL) kuljetusbarometristä.
Suurin osa kuljetusyrityksistä on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, ja he ovat nyt erityisen ahtaalla. Kustannuksia ovat nostaneet energian ja polttoaineen hinta.
”Seuraavalta hallitukselta tarvitaan toimia, joilla yrittäjien asema ja teollisuuden kilpailukyky huomioidaan”, SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto painottaa tiedotteessa.
Ratkaisuksi SKAL ehdottaa kohtuullista jakeluvelvoitetta ja ammattidieselin käyttöönottoa. Ylälehto korostaa, että jakeluvelvoitteen nosto ei ole nykytilanteessa tarpeen.
”Polttoaineen kulutus on laskenut niin paljon, että se poistaa jakeluvelvoitteen jättikorotustarpeen vuoden 2024 alusta.”
Tiestön huono kunto on jo aiheuttanut ongelmia kuljetustoiminnalle. Tätä mieltä on peräti 77 prosenttia barometriin vastanneista yrityksistä.
SKALin toimitusjohtajan Anssi Kujalan mukaan tiestöllä on merkittävä rooli yritystoiminnalle ja elinkeinoelämälle.
”Hyväkuntoinen tiestö mahdollistaa talouskasvun ja vähentää liikenteen päästöjä. Panostukset tiestöön maksavat itsensä takaisin pidemmällä tähtäimellä, tekemättä jättäminen maksaa vielä enemmän”, Kujala tähdentää.
SKALin mielestä perustienpidon rahoitukseen on tehtävä vuotuinen 300 miljoonan euron lisäys, jotta tiestöä voidaan ylläpitää kestävästi. Perustienpitoon tulee kohdistaa vuosittain vähintään 900 miljoonaa euroa.
Lisäksi korjausvelan vähentämiseksi tulee osoittaa oma erillinen 300 miljoonan euron vuosittainen rahoitus. Samalla tieverkon kehittämiseksi tulee tehdä 400 miljoonan euron tasokorotus.
Osaajapula kasvaa myös kuljetusalalla.
”Osaavaa työvoimaa olisi saatavilla, mutta koska kuljetusala on runsaasti säännelty, siirtyminen kuljetusalalle on vaikeaa. Alan houkuttelevuutta on lisättävä ja liian jäykkää sääntelyä joustavoitettava”, Kujala vaatii.
Vuoden toinen kuljetusbarometri toteutettiin 11.–22. toukokuuta, ja siihen vastasi 545 kuljetusyrittäjää.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat







