
Autoveron välttäminen kannusti hankkimaan kevytkuorma-autoksi muokatun lava-auton
Suurin osa muokatuista autoista menee pienyrittäjille, maanviljelijöille, metsäurakoitsijoille ja maanrakentajille.Ylöjärvi
Tero Reinolan mielestä avolavasta muokattu kevytkuorma-auto on kätevä, sillä se kantaa jopa tuhannen kilon kuormaa. Kuva: Rami MarjamäkiYlöjärveläinen Tero Reinola tilasi yritykselleen ensimmäisen kevytkuorma-auton vuonna 2020. Varsinaiseen käyttöön hän sai Toyota TruckMasters OX -auton seuraavana vuonna. Suurin syy ajoneuvon hankintaan Reinolalle oli verotus.
”Autosta ei tarvitse maksaa autoveroa, millä on todella iso merkitys. Erittäin merkittävää on myös arvonlisäveron vähennysmahdollisuus”, hän kertoo.
Ajoneuvoja kevytkuorma-autoiksi muuntavan espoolaisen Truck Masters Finland Oy:n toimitusjohtaja Sebastian Sundman vahvistaa, että kevytkuorma- auton hankinnassa suuri vaikutin on juuri verotus, sillä kevytkuorma-autoista ei makseta lainkaan autoveroa.
”Sillä on todella suuri merkitys ostopäätöstä tehtäessä. Auton omistajalle tulee ainoastaan ajoneuvo- ja käyttövoimavero, joka jää reilusti alle sadan euron vuodessa. Ostajalla on myös arvonlisäveron vähennysoikeus ajoneuvon ostohinnasta.”
Sundmanin mukaan kevytkuorma-auto hankitaan pääsääntöisesti yrityksen käyttöön, vaikka niitä menee myös yksityishenkilöille.
”Suurin asiakaskunta ovat pienyrittäjät, kuten esimerkiksi maanviljelijät, metsäkoneyrittäjät, maanrakentajat, logistiikkayrittäjät sekä putkiasentajat.”
Kevytkuorma-auton kuljettamiseen vaaditaan tavallisen B-ajokortin sijaan C1-ajokortti.
Truck Masters muuntaa ajoneuvoja kevytkuorma-autoiksi vain uusista autoista.
”Auton on oltava uusi ja rekisteröimätön. Koska autoon tulee lisää kantavuutta, se on testattava huolellisesti. Jos kyseessä olisi käytetty auto, saattaisi ongelmia ilmetä esimerkiksi rungon osalta, joka ei enää kestäisi kantavuuden lisäämistä”, Sundman sanoo.
”Auton voi ostaa suoraan autoliikkeestä, minkä jälkeen sille tehdään muutostoimenpiteet. Hintaa muutostöille tulee autosta riippuen yleensä vajaat 10 000 euroa. Osa kevytkuorma-autoista taas tulee maahan täysin valmiina.”
Kevytkuorma-autojen kantavuutta nostetaan kevytkuorma-autoille vaadittavaksi esimerkiksi lisäilmajousilla tai vahvemmilla kierrejousilla.
Truck Mastersin päätuote on Toyota Hiluxista rakennettu TruckMasters OX. Sen kantavuutta on nostettu taka- akselille asennetuilla lisäilmajousilla.
”Ajoneuvossa jousien painetta säädetään erillisestä säätimestä, mikä mahdollistaa hyvän ajettavuuden suurenkin kuorman kanssa.”
Valtaosa muokatuista kevytkuorma-autoista on lava-autoja. Suosituimpia merkkejä ovat Toyota, Ford, Volkswagen, Isuzu sekä Dodge Ram.
Kevytkuorma-auton kokonaismassan on oltava 3 501–7 500 kiloa. Avolavaisiin kevytkuorma-autoihin ei tarvitse enää nykyään asentaa lavakaiteita.
Lavalle täytyy kuitenkin lisätä kuormansidontalenkkejä. Autoon asennetaan myös nopeudenrajoitin, joka rajoittaa nopeuden enintään 90 kilometriin tunnissa.
”Lisävarusteet tulevat ostajan toiveiden mukaan. Sellaisia ovat esimerkiksi webasto, lavan kate, valorautapuskurit sekä valot.”
Sundmanin mukaan muokattavien autojen saannissa on ollut jonkin verran ongelmia komponenttipulan vuoksi. Esimerkiksi Toyotalla saatavuusongelmia ilmeni viiveellä korona-ajan jälkeen.
”Komponenttipulaa on edelleen, meillä myynti on sen vuoksi pienempi kuin viime vuonna.”
Tero Reinolalla auto on yrityskäytössä. Reinolan yritys toimii muun muassa ajoneuvovarustelun sekä teiden, katujen ja teollisuusalueiden kunnossapidossa.
”Auto on erittäin kätevä, sillä sen lavalle voi ottaa tavaraa helposti jopa tuhat kiloa, eli kuljetusasiat ovat helpottuneet kevytkuorma-auton myötä.”
Reinola on asentanut autoon useita lisävarusteita kuten vakiota tehokkaamman moottorinlämmittimen, lavalle alumiinisen rullakannen ja suojaverhoilun sekä lisävaloja.
”Lavaratkaisun ansioista lava pysyy kestävämpänä ja siistimpänä. Tehokkaampi moottorinlämmitin taas on lyhentänyt lämmitysaikaa.”
Kevytkuorma-auto
Ajoneuvon kokonaismassan on oltava yli 3 500 kiloa.
Ajoneuvon kuljettamiseen vaaditaan C1-ajokortti.
Ei autoveroa, ainoastaan käyttövoimavero. Ostajalla on arvonlisäveron vähennysoikeus.
Ensirekisteröinnit (Traficom): 2018: 775, 2019: 869, 2020: 924, 2021: 918, 2022: 780 sekä tänä vuonna tammi–kesäkuussa 480 autoa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat






