
Video: Näin onnistuu talvisavotta Ponssen täyssähköisellä kuormatraktorilla – mutta missä sijaitsee sen järeä akku?
Akun teho on suunniteltu kestämään työkonekäyttöä alhaisissa lämpötiloissa.
Tarmo Juntunen Ponsselta pitää meluttomuutta sähkökäyttöisen ajotraktorin etuna. Hytissä voi kuvitella kuulevansa, jos kovaääninen lintu sattuisi konsertoimaan savotan lähellä. Kuva: Johannes TervoSuosittuun 15 tonnin luokkaan sijoittuva Ponssen EV1 nostelee isoja runkoja lähes äänettömästi, kunnes akun jännitetaso putoaa 40 prosenttiin. Silloin diesel hörähtää käyntiin ja se alkaa tuottaa uutta virtaa tehoakulle.
Sähkökäyttöisen EV1-metsäkoneen teknologiakonseptin akkujärjestelmässä on käytetty Valmet Automotiven esittelemää Modular Power Pack -akkua. Se on Modular Power Platform -tuoteperheen ensimmäinen esitelty tuote.
EV1-konseptissa käytetään korkeajännitejärjestelmää, joka sisältää EPECin valmistaman virranjakoyksikön (PDU).
Modular Power Pack on kehitetty erityisesti liikkuvien työkoneiden vaatimukset huomioiden. Akkujärjestelmän lähtökohtana on edistyksellinen cell-to-pack -konsepti, joka takaa korkean tehotiheyden, kertoo Valmet Automotive tiedotteessa.
Järjestelmässä käytetään kestäviä ja turvallisia LTO-kennoja, ja se on optimoitu sovelluksiin, joissa vaaditaan suurta huipputehoa, nopeaa latausta ja pitkää käyttöikää.
Valmet Automotiven modulaarinen akkujärjestelmä sopii etenkin vaativiin ja matalan lämpötilan käyttöympäristöihin, ja se vähentää työkoneen hiilidioksidipäästöjä merkittävästi.
Ponsse EV1:n akku on sijoitettu ovelasti koneen kuormatilan takarunkoon vinssin paikalle, kertoo Epecin tuotepäällikkö Mika Suonmaa. Kuva: Johannes TervoArtikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat




