Sellunkeiton sivutuote toimii laivamoottorin polttoaineena
Väitöstutkimus selvitti mäntyöljyn ja käytettyjen voiteluaineiden soveltuvuutta suuritehoisiin moottoreihin.
Kuva on Viking Gracen konehuoneesta, jossa on Wärtsilän rakentama moottori. Kuva: Wärtsilä/ Mikko LehtimäkiJätteistä ja metsäteollisuuden sivuvirroista jalostettuja polttoaineita voidaan hyödyntää nykyisissä moottorisovelluksissa päästöjen vähentämiseksi.
Tähän tulokseen on päätynyt Michaela Hissa Vaasan yliopistolle tekemässään väitöskirjassa.
Hissa selvitti miten raa’asta mäntyöljystä valmistettua naftaa ja käytetyistä voiteluaineista jalostettua meridieseliä voidaan käyttää vaihtoehtoisina polttoaineina laivojen ja työkoneiden moottoreissa.
”Fossiilisen dieselin seassa käytettynä uusiutuva uusiutuva nafta palaa tehokkaasti ja vähentää savutusta. Meridiesel taas vähentää hiilivety- ja hiilimonoksidipäästöjä. Molemmat vähensivät ihmisille vaarallisia pakokaasujen hiukkaspäästöjä merkittävästi, Hissa kertoo Vaasan yliopiston tiedotteessa.
Uusiutuva nafta on sellun tuotannossa syntyvän raakamäntyöljyn jatkojaloste. Hissan mukaan puupohjaisilla tähteillä voi tulevaisuudessa olla merkittävä rooli uusiutuvien polttoaineiden raaka-aineena.
Meridiesel taas valmistetaan käytetyistä voiteluaineista, jotka luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi. Käytettyä voiteluainetta syntyy huomattavia määriä maailmanlaajuisesti.
Tutkimuksessa käytetyt polttoaineet voidaan ottaa käyttöön olemassa olevissa moottoreissa ilman kalliita muutostöitä.
”Olemassa olevien laivojen ja työkoneiden määrä on mittava. Päästövähennysten kannalta on olennaista löytää ratkaisuja, jotka tukevat siirtymää, eivätkä edellytä koko infrastruktuurin korvaamista”, Hissa toteaa tiedotteessa.
Hissan väitöstutkimus tarkastetaan 20. elokuuta Vaasan yliopistossa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat







