"Ne mullistivat koko alan" – ajotietokoneet ovat tuoneet suurimman muutoksen metsäkuljetusyritykseen
Ikaalisissa toimivan Kurula Ky:n toiminta alkoi jo vuonna 1968.
Toni Kurula edustaa perheyrityksen kolmatta polvea. Hakkuiden väheneminen on tänä vuonna näkynyt yrityksen työmäärissä.Ikaalisissa toimivassa Metsänkuljetus Kurula Ky:ssä kuljetetaan puuta vuosikymmenten kokemuksella. Yrityksen perusti Taisto Kurula, 69, isänsä kanssa vuonna 1968 vain 18-vuotiaana.
Tällä hetkellä yrityksessä ovat mukana myös Taiston pojat Tero ja Toni Kurula. Neljättä polvea firmassa taas edustaa jo töihin tutustunut Teron 18-vuotias poika Eetu.
Taisto tiivistää ajatuksensa yritykseen ytimekkäästi.
”Onhan tässä ehtinyt tapahtua paljon sen jälkeen, kun jo 14-vuotiaana tienasin ensimmäiset moporahani kuorimalla massapuun runkoja. Onkin hienoa, että voimme oman perheen lisäksi tarjota töitä kymmenelle muulle työntekijälle sekä myös kymmenille osayrittäjille”, Kurula pohtii.
Metsänkuljetus Kurula työskentelee kolmella ajoneuvoyhdistelmällä, kahdella motolla sekä yhdellä ajokoneella. Puutavaraa yrityksen ajoneuvot ajavat useille sahoille Ikaalisen alueelta, kun taas puuta korjataan Ikaalisissa, Hämeenkyrössä ja Viljakkalassa.
Tero Kurula sanoo ihmisten hoitavan metsiään pääasiassa hyvin.
”Kaksi ryhmää erottuu kuitenkin muista hoitamattomuuden suhteen, ne ovat varttuneemmat ihmiset ja nuoret. Varttuneemmat ajattelevat joskus, ettei puuta myydä, koska se on köyhyyden merkki. Nuoremmat ovat monesti vain tietämättömiä hoidon tarpeesta”, Tero Kurula sanoo.
Taisto Kurulan mukaan kuluva vuosi on ollut puun kuljetuksessa hieman mollivoittoinen mainion viime vuoden jälkeen.
”Sama tilanne on monilla muillakin puutavaraa kuljettavilla, eli ajettavaa ei ole niin paljon kuin viime vuonna. Erityisesti männyn kuljetus on vähentynyt merkittävästi, sillä sellua tehdään nyt vähemmän.”
”Oma vaikutuksensa on varmasti myös Englannin epävarmalla tilanteella, sillä sinne on viety aiemmin enemmän puutavaraa. Onkin pakko sanoa, että olo ei ole tulevaisuuden suhteen tällä hetkellä paras mahdollinen, sillä epävarmuutta on ilmassa.”
Tero Kurula antaa samat sanat puun korjuusta.
”Tilanne on luonnollisesti samanlainen, eli töitä ei ole läheskään niin paljon kuin viime vuonna. Syyt tähän ovat juuri samat, mitä Taisto kertoi. Lisäksi asiaan vaikuttavat varmasti myös Kiinan ja Yhdysvaltojen kauppaväännöt. Meidänkin osaltamme on loppuvuonna odotettavissa hetkiä, että koneet seisahtuvat hetkeksi.”
Puunkuljetus on muuttunut hurjasti vuosikymmenten aikana. Taisto Kurula kokee suurimman harppauksen tapahtuneen ajotietokoneiden tulon myötä.
”Ne mullistivat koko alan. Alkuun niihin suhtauduttiin kuitenkin varsin epäilevästi ja pessimistisesti, tähän syynä oli varmasti ainakin osittain se, että tekniikka oli kuljettajille vierasta.”
”Nykyään en edes osaisi kuvitella lähteväni tien päälle ilman tietokonetta, sen tuoma apu on puunkuljetuksessa todella merkittävä.”
Huolta kokeneessa yrittäjässä aiheuttaa kuitenkin Suomen teiden kunto, Taisto sanoo tilanteen heikentyneen viimeisen kymmenen vuoden aikana radikaalisti.
”Vaikka päätiet ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa, sama ei päde pienempiin teihin. Esimerkiksi talvella on varauduttava siihen, että tiet voivat olla peilijäässä tai tukossa.”
”Meidänkin automme ovat joutuneet odottamaan talvisin hiekoituksen tuloa päästäkseen jatkamaan matkaa. Tällainen ei tietenkään ole hyvä asia, koska kuljetusten olisi oltava ajoissa perillä”, Taisto Kurula toteaa.
Hän ihmettelee myös säädöksiä, joiden mukaan kokeneenkin kuljettajan on määräajoin istuttava alas koulutuksen merkeissä.
”Tuntuuhan se oudolta, että kun on ajanut puuta viisikymmentä vuotta, pitää silti opiskella.”
”Määräysten täyttäminen tuo myös lisäkustannuksia, mikä tuntuu suoraan yrityksen rahapussissa.”
Työtään puurekan ratin takana Taisto Kurula kuvailee kokonaisuudessaan kutsumukseksi.
”Sitähän se on. Tein taannoin hetken muunlaista tavarankuljetusta, mutta en viihtynyt sen parissa. Puiden kuljetuksessa on huomattavasti enemmän omaa rauhaa ja tilaa, koen sen olevan työ minkä parissa viihdyn.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
