
Viitostien savotalla korjataan puuta 15 000 kuutiota – metsää kaatuu, kun tie levennetään nelikaistaiseksi
Etelä-Savon metsänhoitoyhdistyksellä on käynnissä 200 hehtaarin hakkuut valtatie 5:n uudella linjalla. Yhteismyyntiin osallistuu 75 metsänomistajaa.
Viitostien levennyksen mahdollistavat hakkuut käynnistyivät Juvalla pari viikkoa sitten. Kuva on pari kilometriä Juvan ABC:ltä Mikkelin suuntaan. Kuva: Pentti Vänskä
Hakkuut pyritään hoitamaan niin, että niistä koituisi mahdollisimman vähän häiriötä liikenteelle, Etelä-Savon metsänhoitoyhdistyksen johtaja Petri Pajunen sanoo. Kuva: Pentti Vänskä
Puuston poisto aloitettiin Mikkeli–Nuutilanmäki -välillä joulukuussa 2017. Nuutilanmäki–Juva -välillä hakkuut käynnistyivät pari viikkoa sitten. Kuva: Jutta Mykrä
Savo-Karjalan Metsätyö Oy:n hakkuukoneenkuljettaja Petri Forss sanoo, että työ viitostien savotalla vaatii erityistä tarkkuutta. Kuva: Pentti Vänskä”Onhan tämä 15 000 kuutiometrin hakkuumäärä meillä historian toiseksi suurin korjuukohde. Suurin oli 1,5 vuotta sitten hakattu 24 000 kuutiometriä tielinjan ensimmäisessä vaiheessa Mikkelin päässä”, Etelä-Savon metsänhoitoyhdistyksen johtaja Petri Pajunen kertoo.
Valtatie 5:n levennyksen vuoksi hakattava 200 hehtaarin alue myötäilee nykyistä tielinjaa. Leimikko alkaa Juvan ABC:n kohdalta Vehmaalta ja ulottuu 17 kilometriä Mikkeliin päin Nuutilanmäkeen asti.
Hakkuut käynnistyivät pari viikkoa sitten ja niiden arvioidaan kestävän syyskuulle asti.
”Korjuussa on mukana kolme koneketjua ja tarvittaessa metsuri käy avustamassa konemiehiä.”
Etelä-Savon mhy:n hakkuukohteet ovat keskimäärin noin viiden hehtaarin harvennuksia, joilta puuta lähtee 300 kuutiometriä. Viitostien leimikot ovat siten poikkeuksellisen suuria urakoita yhdistykselle.
Poikkeuksellisia ovat Pajusen mukaan myös hakkuutyömaalle asetetut vaatimukset.
”Me toimimme kuten rakennustyömaalla. Normaalisti puunkorjuutyömaalla vaadittavan suojakypärän ja huomioliivin lisäksi nyt vaaditaan myös silmäsuojat ja kuvalliset henkilökortit ja tietyissä tehtävissä korkeamman näkyvyysluokituksen suojavaatteet.”
Tiukat rakennustyömaan vaatimukset on pitänyt ottaa huomioon kaikissa suunnitelmissa, jotka ely-keskus ja tilaaja Väylävirasto ovat käyneet läpi.
Savo-Karjalan Metsätyö Oy:n hakkuukoneenkuljettaja Petri Forss sanoo, että erityistä tarkkuutta vaatii työ kevyen liikenteen väylän läheisyydessä.
”Myös riista-aitaa ja sähkölinjoja saa varoa ja tarkkailla jatkuvasti tuulen suuntaan.”
Työ eroaa Forssin mukaan tavallisesta puunkorjuusta myös siten, että hakkuutähteet on puitava kasoille ja kaikki puuaines on kerättävä pois alueelta.
Etelä-Savon mhy voitti viitostien perusparannuksen kakkosvaiheen hakkuu-urakan Väyläviraston järjestämässä tarjouskilpailussa. Siinä auttoi varmasti kokemus ykkösvaiheesta. Kokemusta on kertynyt myös sähkö- ja vesilinjojen hakkuista.
Yhdistys on järjestänyt Pajusen mukaan toimihenkilöille ja yrittäjille tietyömaalla vaadittavia koulutuksia.
”Meillä on välineistöä varoituskilvistä ja vilkuista alkaen aina huomiovarusteisiin ja radiopuhelimiin asti.”
Viitostien liikennettä joudutaan välillä pysäyttämään hakkuiden vuoksi. Myös liikenteen ohjaus on metsänhoitoyhdistyksen vastuulla.
”Pysäytykset pyritään tekemään varhaisina aamuyön tunteina ja silloin meillä on oltava ennakkoon valmiina tarkat suunnitelmat.”
Suurleimikosta korjattava 15 000 kuution puuerä kilpailutettiin kaikkien puunostajien kesken. Puukaupan hoitaa metsänhoitoyhdistys.
Yhteismyyntiin osallistuu tielinjan 75 metsän- ja tontinomistajaa, ja puut myydään tienvarressa.
Metsänomistaja saa Pajusen mukaan puista tienvarsihinnan ilman mitään kuluja, koska Väylävirasto maksaa puunkorjuun ja raivauksen.
Kuitupuulle se merkitsee yli 15 euroa pystykauppaa parempaa hintaa.
Havutukit menevät Versowoodille, koivutukit Koskitukille ja kuitupuut Harvestialle.
Tielinjan lunastustoimitus on Pajusen mukaan sujunut hyvin. Lunastuskokous pidettiin heinäkuun alussa Juvalla.
Metsänhoitoyhdistys keräsi maapohja- ja puustotiedot Maanmittauslaitokselle keväällä. Sen perusteella maanomistajat saavat korvaukset maapohjasta, taimikoista ja odotusarvoista.
”Yhtään huomautusta niistä ei tullut Maanmittauslaitokselle, joten työ voidaan katsoa tehdyn tarkasti.”
Yhteistyön maanomistajien ja tiehankkeen kaikkien osapuolten kesken Pajunen kehuu toimineen hyvin.
Valtatie 5:n levennys
Valtatie 5:stä Mikkelin ja Juvan välillä tulee nelikaistainen ja keskikaiteellinen tie, jonka liittymät ovat eritasoisia.
Mikkeli–Nuutilanmäki- osuudella tie rakennetaan pääosin uuteen maastokäytävään ja nykyinen valtatie jää rinnakkaistieksi.
Osuus Nuutilanmäki–Juva rakennetaan nykyisen valtatie 5:n kohdalle.
Työt valmistuvat pääosin vuonna 2020.
Valtatie 5 on itäisen Suomen pääväylä.
Mikkelin Tuppuralan ja Juvan Vehmaan välisellä 37 kilometrin osuudella kulkee päivittäin noin 7 800–13 300 ajoneuvoa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
