Asiakkaiden kova into hamstrata pehmopapereita nosti ruotsalaisen Essityn alkuvuoden tulosta reippaasti
Ihmisten vähentynyt matkailu, harventuneet ravintolakäynnit sekä etätyöskentely kodeissa voi näkyä suurasiakkaiden ostojen pienenemisenä.
Suomessa Essityllä toimii pehmopaperitehdas Nokialla. Kuvassa on yhtiön Göteborgin konttori. Kuva: EssityPehmopapereita sekä hygieniatuotteita valmistava ruotsalainen Essity on antanut positiivisen tulosvaroituksen. Yhtiön tulos tammi–maaliskuussa on odotettua selvästi parempi.
Essityn liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 7,8 prosenttia viime vuoden vastaavasta jaksosta.
Vertailukelpoinen liikevoitto suhteessa liikevaihtoon parani peräti 5,4 prosenttiyksikköä 15,8 prosenttiin.
Syynä Essityn myynnin reippaaseen kasvuun on koronapandemia, joka sai kuluttajat ja jälleenmyyjät hamstraamaan yhtiön tuotteita.
Tuotteiden hankkiminen varastoon saattaa Essityn mukaan vaikuttaa kielteisesti myyntiin seuraavilla vuosineljänneksillä.
Ihmisten vähentynyt matkailu, harventuneet ravintolakäynnit sekä etätyöskentely kodeissa voi näkyä suurasiakkaiden ostojen pienenemisenä.
Essity arvioi, että pitkällä aikavälillä koronapandemia voi johtaa hygienia- ja terveystuotteiden kysynnän kasvuun, kun ihmiset kiinnittävät aiempaa enemmän huomiota esimerkiksi käsihygieniaan.
Suomessa Essityllä on pehmopaperitehdas Nokialla.
Essity syntyi, kun ruotsalainen SCA Group jaettiin kahdeksi pörssiyhtiöksi vuonna 2017.
Metsäteollisuusyhtiön toiminta jatkuu SCA-nimellä.
SCA:n hygienia- ja pehmopaperituotteista sekä terveysalan liiketoiminnasta muodostettiin Essity.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
