Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Amazonilla kannattaa taas ajaa

    Amazonilla on mukavampi ajaa, kun katsoa tien varresta muiden ajavan.

    Ruuan verkkokauppa on miljardiluokan kysymys suomalaiselle kaupalle, elintarviketeollisuudelle ja myös tuottajille. Jo pelkästään amerikkalaisen verkkojätin Amazonin mahdolliset aikeet tulla pohjoismaihin saavat täkäläisten kauppaketjujen puntit tutisemaan.

    Syystä.

    Jo tällä hetkellä suomalaiset kuluttajat, erityisesti maaseudulla, käyttävät verkkokauppaa erikoistuotteiden ostoon. Ulkomaiset jätit kisaavat siellä tasavahvasti suomalaisten kanssa. Viitseliäälle kuluttajalle hintojen vertailu on helppoa. Myös toimitusajat ovat jatkuvasti lyhentyneet,

    Tähän asti S- ja K-ryhmä sekä Lidl ovat pitäneet hyvin pintansa pitkälti ruuan myynnin avulla. Kylmäkuljetusketju ja perinteinen tapa ostaa tuoreet elintarvikkeet suoraan kaupoista ovat suojanneet niitä. Kaupassa käymisen kulttuuri on tarjonnut niille elintarvikeketjussa päällikön paikan suhteessa teollisuuteen ja tuottajaan.

    Jos Amazon tai joku muu iso kansainvälinen jätti lähtee myös pohjoismaissa mukaan ruuan verkkokauppaan, seuraukset voivat olla järisyttäviä. Helppoa oman jakeluketjun aikaansaaminen ei ole, mutta se on täysin mahdollista.

    Posti ja muut jakeluyhtiöt ovat varautuneet tähän jo pitkään. Kylmäkuljetukset ovat mahdollisia, joskin kalliita järjestää.

    Mutta kallista on myös suomalaisten kauppakeskusten ylläpito. Seiniin, lämmitykseen ja kylmäketjun varmistamiseen menee huomattava määrä rahaa.

    Erityisesti S-ryhmän investointiohjelma on jo pitkään herättänyt ihmetystä. Kauppa käy ja kannattaa. Silti moni ihmettelee, paljonko rakennuksiin kannattaa investoida verkkokaupan tehdessä läpimurtoaan..

    Myös elintarviketeollisuus seuraa verkkojättien liikkeitä pupillit pinkerillään. Esimerkiksi Atrian ja HK Scanin olisi mahdollista irtaantua kotimaisen kaupan raskaasta ikeestä, jos ne pystyisivät myymään tuotteitaan myös muille isoille toimijoille.

    Kotimaisilla isoilla lihataloilla voisi olla voimaa ja yhteistyökykyä toimia isojen kansainvälisten verkkoketjujen kumppaneina. Jos näin kävisi, teollisuus saisi kaipaamaansa lisäkilpailua myös kaupan piiriin.

    Uhkana kuitenkin on, että isojen verkkojättien tarvitsemat volyymit ovat niin suuria, etteivät pienimmät suomalaiset toimijat kelpaa niille kumppaneiksi. Tuontiruuan tarjonta saattaa ryöpsähtää aivan uudelle tasolle.

    Kaikki riippuu tietysti kuluttajasta. Vaikka suomalaiset ovat tottuneet ostamaan hyvää, puhdasta ja turvallista kotimaista ruokaa, tuontiruuan houkutus saattaa uudelleen kasvaa. Etenkin, jos se on vielä nykyistäkin halvempaa ja kotimaisia tuotteita ei enää valikoimista löydy.

    Myös tuottajaa asia askarruttaa. Kukaan ei tiedä, miten ruuan verkkokaupassa käy. Silti on selvää, että 60-luvun autokaupasta tutun statushyödykkeen, Volvo Amazonin, tarina saa toisintonsa. Amazonilla on mukavampi ajaa kuin katsoa muiden ajavan.

    Ruuan verkkokauppa vahvistuu takuuvarmasti myös Suomessa. Tuottajien ja elintarvikeyritysten kannattaa pyrkiä siihen mukaan. Ulkopuolellakin voi olla, mutta varsinkin isoihin volyymeihin tähyävien kannalta kyyti voi olla vaatimatonta.