Suomalaistuotteet paremmin tarjolle
Reijo Karhinen esittää, aivan oikein että suomalaistuotteet pitää saada paremmin esille. Kolmenkymmenen vuoden vähittäiskauppakokemuksella kerron, että suomalaisten tuotteiden tarjonta omalla hyllyllä, kylmähyllyllä ja pakastealtailla ei toimi. Olen tämän itse testannut aikanaan luomutuotteilla.
Kun luomutuotteita oli kaupassa alle sata, ne olivat omalla hyllyllä. Siellä kävivät pääsääntöisesti vain luomufanit, ei kiireiset perhe-emännät.
Kun suomalaisia tuotteita on kaupassa monta sataa, ne kannattaa laittaa omiin tuoteryhmiinsä, leivät leipähyllyyn, juustot juustohyllyyn jne. sillä tavalla me helpotamme kiireisen asiakkaan ostamista ja valintoja. Suomalainen tuote pitää tuoda nykyistä paremmin esille esimerkiksi hyllynreunassa, isolla suomenlipulla ja joutsenlipulla.
Lisäksi kaupan sisääntuloon ilmoitustaulu, jossa kerrotaan uusimmista valikoimiin tulleista suomalaisista tuotteista ja niiden sijainnista hyllykartalla. Valikoimissa pitäisi myös paremmin hyödyntää yöttömässä yössä, puhtaassa Suomen ilmastolla kasvaneita luomu-tuotteita. Toivon myös, että isompien asiakasvirtojen varrelle syntyy kauppoja, jotka myyvät vain suomalaisia tuotteita. Tästä on hyvä esimerkki, jo yli kymmenen vuotta toiminut Lähiruokatori ja -ravintola Heila, Heinolassa.
Suomalaisten tuotteiden markkinointia voisi parantaa myös matkailumarkkinoinnissa. Vilkkaimmissa matkailukohteissa voisi olla suomalaisten tuotteiden hyllykkö, josta matkailijat voisivat niitä ostaa kotiin viemisiksi ja tuliaisiksi.
Matkailukohteiden ravintola, ruokapalvelut voisivat ottaa näkyvämmin listoilleen suomalaisista raaka-aineista valmistellut ateriat, jossa esitellään myös niiden tuottajat nimeltä ja miltä paikkakunnalta. Suomalaisia pientuottajia voisi tehdä tunnetuksi myös maatilavierailupäivillä.
Luomupekka Rusila
Lahti
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
