Suuruudenhullut ratahankkeet
Utopistisen Helsinki–Tallinna- tunnelin ohella kaavaillaan rakennettavaksi huippunopeita matkoja mahdollistavia junaratoja. Pääkaupungista pääsisi tunnin junalla Turkuun, Suomi-radalla Tampereelle ja Itärata-yhteydellä Kouvolaan.
Matkan varrelta ei näiden junien kyytiin pääsisi, vaan ne palvelisivat vain pistäytymisiä Helsinkiin tai pois Helsingistä. Hankkeiden yhteinen hintalappu olisi yli kymmenen miljardia (MT 31.8.2021), ja hankkeiden maksajiksi joutuisivat ihan kaikki suomalaiset
Etätyö lisääntyi valtavasti eikä enää ole tarvetta väkisin sulloa ihmisiä kalliiseen Helsinkiin, jonka ympäristöhoito ei kestä nykyistäkään asukasmäärää.
Suomi velkaantuu maailmanennätysvauhtia, joten tuon kaltaisiin hankkeisiin meillä ei yksiselitteisesti ole edellytyksiä. Väylärahat tulisi suunnata ajatellen koko Suomea. Pitäisi kunnostaa olemassa olevia junaratoja ja teitä, joita pitkin kulkee tuottavan työn panoksia niin kauan kuin tuottavia töitä tehdään Suomessa.
Nyt puhutaan jopa Raahen terästehtaankin lopettamisesta. Suomen teollisuuden pääakselin pyöriminen lopahtaa, kun ei enää ole niitä pyöritettäviä hammasrattaita. Suomi elää vain viennin avulla.
Valtiovarainministeriö totesi vuoden 2018 raportissaan, että hyötykustannusanalyysin näkökulmasta yhteiskunnan kannattaisi toteuttaa vain hankkeita joiden hyötykustannus on vähintään 1,00. Rata- hankkeet ovat kaukana tuosta luvusta. Tunnin junan hyötysuhde on 0,44 ja Itäradan 0,13.
Matti Hirvonen
Nokia
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
