Kaupunkilainen: Maaseutu ei odota sinua
Jos tuntuu, etteivät retkiodotukset täyttyneet, syyttäkäämme itseämme.Jaa-a! Tekisipä mieli maaseudulle! Siellä olisi kiva viettää yö tai pari, käväistä lavatansseissa, syödä tuoretta ja maistuvaa lähiruokaa, nauttia pikarillinen paikallista marjalikööriä, levähtää riippumatossa, käväistä poimimassa sieniä ja ihailla auringonlaskua. Lehmät ammuvat, ja kesä tai syksy tuoksuu! Kyläkaupasta voisi hakea jotakin pikkupurtavaa ja majoittua voisi jossakin mukavan romanttisessa maalaistalossa.
Näinhän se kaupunkilainen usein ajattelee: Siellä se maaseutu odottelee minua ja pursuaa palveluita ja virikkeitä, kunhan vain saisin päähäni lähteä pikku lomaselle.
Mutta eihän se niin ole. Maalla eletään tavallista arkea ja matkailuyrityksiä pyöritetään kysynnän mukaan eikä kaupunkilaisten satunnaisen maalaisromantiikan kaipuun varalta. Ei ole kyläkauppoja, majataloja eikä paikallista ruokaa tarjoavia ravitsemisliikkeitä, jos ei niitä käytetä jatkuvasti, mieluiten ympäri vuoden.
Tämä on tilanne Suomen kauneimmaksi tituleeratulla Kangasniemelläkin, keskellä kauneinta loma- ja järvi-Suomea. Yhden yön majoitusta ei ole pian, eikä ole monessa muussakaan kunnassa, jos omistautuva yrittäminen ei kiinnosta yrittäjiä eikä vaatimaton mutta mukava majoittuminen asiakkaita.
Lomailija kun haluaa oman tai ainakin huippuvarustellun lomamökin. Sinne hankitaan eväät taajamien marketeista eikä paikallisia ohjelma- tai muitakaan palveluja käytetä. Jos tuntuu, ettei romanttisessa kuvitellussa retkikohteessa ollut tarjolla "oikein mitään", syyttäkäämme itseämme.
Tai katsokaamme ulkomaille: ehkä piristysruiske löytyy kiinalaisista tulijoista ja maalaistalojen ylimääräisten huoneiden aamiaismajoituksesta? Airbnb:stä?
Paikalliset yrittäjät voisivat puolestaan tehdä enemmän yhteistyötä. Jos paikkakunnalla on isompi tapahtuma, elinkeino-osaston kuuluu ihan virkansa puolesta olla siitä selvillä ja yhyttää majoittajat, ruuanvalmistajat ja retki- ja viihdykeyritykset yhteen. Pienellä paikkakunnalla yksikin viikonloppu voi muuttaa matkailijoiden Suomi-kuvaa ratkaisevasti – hyvään tai huonoon suuntaan. Internet ja some ovat jaloja ja julmia välineitä. Eivät Lapin matkailurahat olisi ikinä riittäneet iglujen mainoskampanjoihin, mutta silti niistä tietää koko maailma.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

