Yli 80 prosenttia suomalaisista on saanut huijausviestejä ‒ meidän jokaisen on huolehdittava digiturvasta
Turvallinen kehitys voi jatkua vain, jos kasvatamme digiturvaosaamistamme.Digi- ja väestötietoviraston tuoreen Digiturvabarometrin mukaan suomalaiset suhtautuvat kasvavista uhista huolimatta yllättävän positiivisesti digitaalisiin palveluihin. Kyselyn tulokset ovat niin digimyönteiset, että ne herättävät epäilyksen siitä, luotammeko jo liikaakin omiin kykyihimme palveluiden ja laitteiden käytössä.
Yli 80 prosenttia kertoo saaneensa huijaus- tai kalasteluyrityksiä sähköpostiin, puhelimeen tai pikaviestipalveluihin. Verkkorikollisuuden ja -hyökkäysten määrä kasvaa jatkuvasti, joten ei ole yllättävää, että yhä useampi meistä joutuu tekemisiin näiden ilmiöiden kanssa henkilökohtaisesti.
Samaan aikaan digitaalisten palveluiden käyttö yleistyy. Luottamus etenkin viranomaisten ja työnantajien kykyyn käsitellä tietoja turvallisesti on todella korkea. Vaikka tilanne ei esimerkiksi yhteisöjen tai kaupallisten palveluiden osalta ole aivan yhtä myönteinen, voidaan suomalaisten kuitenkin sanoa olevan hyvin digipositiivisia.
Olemme seuranneet luottamuksen kehittymistä jo useamman vuoden ajan. Trendi on vakaa. Suomalaisten usko digitalisaatioon ei horju, vaikka uhkia tunnistetaan ja kohdataan entistä useammin. Tilanne on lähtökohtaisesti erinomainen yhteiskunnan digitaalista kehityksen kannalta.
Emme kuitenkaan saa olla liian hyväuskoisia. Turvallinen kehitys voi jatkua vain, jos kasvatamme digiturvaosaamistamme. Emme voi myöskään tuudittautua siihen, että ”joku muu” kantaa vastuun digiturvasta, vaan meidän jokaisen on ryhdyttävä aktiivisesti toimiin turvallisuuden ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Onneksemme tarjolla on ajantasaista ja päivittyvää digiturvakoulutusta. Nyt on aika hakeutua sen pariin. Jos emme ole varautuneet riittävästi, jatkuvasti kehittyvät verkkouhat voivat olla merkittävä riski koko yhteiskunnalle.
Tilanne vaatii tekoja meiltä kaikilta. Organisaatioiden ja yhteisöjen pitää pystyä tarjoamaan digiturvakoulutusta henkilöstölleen mahdollisimman laajasti. Kansalaisten taas on huolehdittava siitä, että he todella saavat koulutusta ja tarttuvat tarjottuihin tilaisuuksiin. Meidän asiantuntijoiden vastuulla puolestaan on se, että koulutus on riittävän monipuolista, ajantasaista ja ymmärrettävää.
Kimmo Rousku
johtava erityisasiantuntija
Digi- ja väestötietovirasto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
