Maahanmuuttajalapset tarvitsevat tukea, mutta kielitaitoa on uskallettava vaatia
Monet maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat opiskelleet suomen kielen hyvin ja menestyneet opinnoissaan erinomaisesti. He myös ihmettelevät, miksi sitä ei vaadita kaikilta. Kysymys on osuva.Yleisradion ajatus julkistaa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrät eri kouluissa on saanut rajua kritiikkiä.
Erityisen ankarasti valtiollista mediayhtiötä on nuhdellut opetusministeri Li Andersson (vas.), jonka pyrkimys vaikuttaa Ylen julkaisupäätöksiin koettelee jo yhtiön journalistista riippumattomuutta.
Myös monet opetusalan tutkijat ja ministeriön asiantuntijat ovat pitäneet Ylen koulukonetta maahanmuuttajia ja heidän koulujaan leimaavana.
Tunnehyökyä Yleä vastaan on vaikea käsittää. Jos yhtiö julkaisee faktapohjaista tietoa siitä, missä maahanmuuttajataustaisimmat koulut sijaitsevat, se on aivan oikein.
Oppimistulosten ja maahanmuuton yhteys ei tule yllätyksenä kenellekään. Tämä on aivan selvää. Ja vielä selvempää on, ettei tämä asia ole maahanmuuttajien tai heidän lastensa vika.
Jos itse olisin 1970-luvulla yrittänyt oppia jotain vaikkapa ranskankielisessä koulussa ilman kunnon kielitaitoa ja tukea, vaikeaa olisi ollut.
Kun nyt Yleä syytetään joidenkin koulujen leimaamisesta, ongelman perussyytä kierretään.
Peruskysymys on, miten maahanmuuttajataustaiset oppilaat saataisiin nykyistä nopeammin mukaan tavalliseen suomalaiseen elämänmenoon.
Ratkaisu on vaikea ja se edellyttää vaivaa ja rahaa. Lisäksi se vaatii sen, että ongelmasta puhutaan sen oikealla nimellä.
Vieraseen äidinkieleen viittaava S2-koodisto on jo omiaan peittelemään ongelman alkusyytä.
Suomen kielen opiskelemisen ja maan kulttuuriin ja käytäntöihin perehtymisen olisi jo pitkän aikaan sitten pitänyt olla huomattavan paljon velvoittavampaa.
Tätä pitää uskaltaa nyt selvästi vaatia Suomeen muuttajilta. Monille heistä tämä on tietysti myös itsestäänselvyys.
Huomattavan monet peruskoulua ja lukiota käyvät maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat opiskelleet kielen hyvin ja menestyneet opinnoissaan erinomaisesti.
Heille leimautuminen johonkin S2-kategoriaan on jo itsessään outoa. Monet heistä myös ihmettelevät, miksi kielen tehokkaampaa opiskelemista ei vaadita muiltakin.
Suomi tarvitsee maahanmuuttajia, jotka mahdollisimman nopeasti pääsevät kiinni opiskeluun ja työelämään.
Tämä on myös paras tapa estää Ruotsin kehitys, jossa asuinalueet ovat eriytyneet, rikollisjengien vaikutus on kasvussa ja erityisesti maahanmuuttajien syrjäytyminen on vakava ongelma.
Seuraavalla vaalikaudella koulujen oppimistulokset ja turvallisuus nousevat merkittäväksi teemaksi.
Keskustelua asiasta ei ole syytä jättää pelkästään perussuomalaisten omaksi kuplaksi. Vanhempien koulushoppailua ei tarvitse enää aiheena kaihtaa. Sen ovat vanhemmat osanneet jo aikoja sitten.
Paras tapa on suunnata maahanmuuttajille sekä rahaa että vaatimuksia, jotka on täytettävä. Se olisi luontevin tapa estää koulujen eriytyminen.
Samalla se olisi jokaisen lapsen etu, syntyperästä riippumatta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





