Lukijalta: Suomen metsistä voimaa akkuteollisuuteen – biopohjainen grafiitti on puhdasta omavaraisuutta
Suomen metsissä voi piillä vallankumouksellinen puhtaan siirtymän potentiaali, kirjoittaa Carbonscapen kaupallinen johtaja Vincent Ledoux-Pedailles.Liikenteen sähköistyminen on keskeisessä roolissa siirryttäessä puhtaaseen energiaan, ja se taas nojaa kaikkea muuta kuin puhtaisiin materiaaleihin. Yksi kriittisistä materiaaleista on grafiitti, jota ilman tyypillinen, lähes kaikissa sähköautoissa oleva litiumioniakku, ei toimi. Jopa puolet litiumioniakun anodista on grafiittia. Anodi on akun osa, josta sen varaus purkautuu käyttöön.
Yli 90 prosenttia akkukelpoisesta grafiitista tuotetaan Kiinassa. Tämä on sekä taloudellisesti että geopoliittisesti riskialtista. Kansainvälinen energiajärjestö IEA arvioi vuonna 2023, että tavoite hiilineutraaliudesta voi kasvattaa grafiitin kysyntää yli 500 prosenttia vuoteen 2040 mennessä. Samaan aikaan EU:n kriittisten raaka-aineiden lainsäädäntö korostaa tarvetta rakentaa kestävä ja omavarainen materiaalien arvoketju.
Suomen ainutlaatuisen laajat, vastuullisesti hoidetut metsät, vahva biotalouden osaaminen ja kehittyvä akkuteollisuus tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden vastata haasteeseen. Uusiseelantilaisen Carbonscapen prosessissa metsäteollisuuden sivuvirrat muuntuvat perinteisen grafiitin korvaavaksi korkean jalostusasteen hiilinegatiiviseksi biografiitiksi ilman kaivostoimintaa, fossiilipohjaisia raaka-aineita tai pitkiä kuljetuksia.
Yhtiön taustalla on tunnettuja litiumioniakkujen toimitusketjun toimijoita ja siihen on investoinut myös Stora Enso.
Suunnitteilla on esituotantolaitoksen rakentaminen Suomeen. Se olisi alku kokonaan uudelle ja kasvavalle teollisuudenalalle, joka voisi tuoda investointeja pitkään paperiteollisuuden hiipumisesta kärsineille alueille.
Biografiitin valmistaminen tällä prosessilla kuluttaa vähemmän energiaa, käyttää metsien jo sitomaa hiiltä sekä tuottaa suoran korvaajan perinteiselle grafiitille. Biografiitti on siis sekä ekologisesti että taloudellisesti kilpailukykyinen vaihtoehto.
Euroopassa tavoitellaan sähköautojen vuotuisen valmistusmäärän kasvattamista 30 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Jokaisen auton litiumioniakku tarvitsee 50–100 kiloa grafiittia.
Suomessa on mahdollista tuottaa tätä materiaalia omista metsistä, vastuullisesti ja huoltovarmuutta kasvattaen. Samalla luomme työtä, arvonlisää ja investointeja alueille, jotka ovat kaivanneet uusia teollisia avauksia.
Metsät ovat sitoneet hiilipäästöjämme vuosisatojen ajan. Samalla Suomen talous kukoisti hyödyntämällä tätä uusiutuvaa kansallisaarretta. Nyt metsissä voi piillä vallankumouksellinen puhtaan siirtymän potentiaali.
Vincent Ledoux-Pedailles
kaupallinen johtaja
Carbonscape
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






