Polttoaineveron korotus osuu maaseudulle
Polttoaineiden hinta nousi ensimmäinen päivä elokuuta. Korotus bensiinin kohdalla on noin 6,3 senttiä ja dieselin kohdalla noin 6,9 senttiä litralta.
Hallituksen suuri hinnankorotus tuntuu jokaisen ajopelin omistajan kukkarossa, mutta toisille se tekee kipeää huomattavasti enemmän kuin toisille. Hyvin eriarvoistavaksi kansalaisille päätöksen tekee se, että Suomi on pitkien etäisyyksien ja harvaan asuttu maa.
Etenkin haja-asutusalueilla ihmiset eivät kerta kaikkiaan tule toimeen ilman omaa autoa, pitkien työmatkojensa ja kaiken muunkaan takia. Lisänsä vielä antaa sekin, että monissa perheissä on työssäkäynnin takia pakko käyttää kahta autoa, sillä joukkoliikenne on ajettu melko tarkkaan alas.
Eteläisessä ruuhka- Suomessa lyhyempien etäisyyksien takia päästään paljon halvemmalla, kun on mahdollisuus monin paikoin käyttää joukkoliikennettä paikasta toiseen siirryttäessä.
Eriarvoisuus ei tule näkymään yksin polttoaineiden suuresta korotuksesta, se tuo mukanaan muutakin. Korotustarve kasvaa niin kuljetusten kuin jakelunkin kohdalla ja samalla elintarvikkeiden hinnoissa. Ja tässäkin kuljetuksen nousseet hinnat kirpaisevat eniten pitkien matkojen päässä asuvia.
Polttoaineverolla tavoitellaan myös päästöjen vähentämistä. Jo ennestäänkin maksamme sitä noin 22 sentillä litra, mutta on mitä järjettömin hetki siihen nyt jos koskaan maalta, jonka päästöt globaalisti eivät maailman tilaa pahenna vähääkään.
Suomi kurjistuu omin päätöksin, mutta kunnia-asiamme on pyrkiä kansalaistemme kohtelun yhdenmukaisuuteen.
Taisto Levo
Alastaro
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
