Pelastuuko ilmakehä sähköautoilulla?
Hiilidioksidi on ilmaa raskaampaa, joten se pysyy alailmakehässä maanpinnan läheisyydessä silloin, kun sen tuotto tapahtuu lämmityksessä tai liikenteessä.
Liikenteen sähköistys poistaa lähes kokonaan hiilidioksidipitoisuuden kasvun alemmassa ilmakehässä. Raideliikenne onkin jo koko Euroopassa sähköistetty. Maantieliikenne on vähitellen siirtymässä samaan suuntaan. Sähköauton akkujen rakennusaineista alkaa olla puute.
Savukosken Soklin siirryttyä suomalaisomistukseen on mahdollista saada sieltä virtaa akkujen valmistamiseen. Sillä on suuret harvinaisten maametallien (REE) mineraalivarat, jotka ovat välttämättömät akkujen valmistuksessa.
Sen lisäksi varsinainen tuote eli fosfori on erinomainen hiilen sidontaan käytettävä aine. Sillä lannoitettu metsä kasvaa huomattavasti nopeammin kuin tavallisen karun metsämaan puusto. Edelleen rikasteesta on poistettava uraani. Sillekin löytyy varmasti läntinen myyntireitti.
Soklin avulla on mahdollista saada kotimaista raaka-ainetta akkuteollisuudelle. Jos Suomessa ei ole kysyntää tarpeeksi, niin Ruotsiin rakenteilla oleva tehdas tarvitsee sitä, koska Ruotsissa ei ole riittävästi noita harvinaisia maametalleja. Näiden akkumetallien saanti on tulevaisuudessa avainasemassa.
Suomen osalta ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta voidaan vähentää tulevaisuudessa sähköautoilulla ja kotimaisella lataussähköllä, kun Olkiluoto viimeinkin aloittaa sähkön tuotannon.
Eelis Pulkkinen
Raanujärvi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
