Uutispöllöjen asia on meidän
MTV:n pitkään jatkuneet taloudelliset ongelmat ovat heikentämässä myös kaupallista uutismediaa. Yhtiö ei ole ongelmineen yksin. Kansainväliset alustajätit, talouden taantuma ja maksuton uutisjakelu heikentävät alan näkymiä. Myös Postin suunnitelmat uhkaavat tiedonvälitystä erityisesti maaseudulla.Tiedot MTV:n ongelmista ja alkavista muutosneuvotteluista olivat odotettuja, mutta ikäviä. Erityisesti MTV:n uutiset ovat suomalaisen yhteiskunnallisen keskustelun ja jopa demokratian näkökulmasta kokoaan suuremmat.
Kohtalokkaista talousuutisista huolimatta Maikkarin väki punnersi tiistainakin eetteriin maan parhaat tv-uutiset.
Vaikka Ylen uutiskone on resursseiltaan lähes kymmenkertainen, MTV onnistuu huomattavan usein pelkistämään erityisesti televisiossa päivän tapahtumista olennaisen isompaa kilpailijaansa paremmin.
Lisäksi MTV on Yleä paremmin onnistunut säilyttämään viileän neutraalisuuden uutisvalinnoissaan ja näkökulmissaan. Se ei ole tälläkään hetkellä Suomessa vellovan mediakritiikin kohteena samalla tavalla kuin valtiollinen Yle.
Vaikka Yle Uutistenkin osakseen saama ryöpytys on suurelta osin vaikea käsittää, MTV:n saavutus kannattaa silti havaita.
Mainosmarkkinoista ja talouden suhdanteista riippuva MTV ei ole ongelmineen yksin. Taantuman lisäksi kansainväliset alustajätit kilpailevat ihmisten ajasta ja rahasta.
Lisäksi digitaalisten sisältöjen myynti on työlästä, koska kuluttajat eivät ole vieläkään tottuneet verkon uutissisällöistä maksamaan. Ylen maksuton tarjonta on vain yksi puoli asiasta.
Myös kaupallisen median on pakko edelleen jakaa osa sisällöistään ilmaiseksi varmistakseen mainosmyynnin edellyttämän verkkoyleisön tai houkutellakseen lukijoita sivustonsa pariin.
Kansainväliset verkkojätit myös pystyvät hyödyntämään sivustoillaan muiden tekemää sisältöä.
Poliittiset päättäjät ovat asiaan sekä EU:ssa että kansallisissa parlamenteissa havahtuneet, mutta aiempaa reilummat käytännöt ovat yhä keksimättä.
Kaupallisen median on markkinatalouden pelisääntöjen vallitessa kyettävä suoriutumaan haastavista tilanteista.
Mediayhtiöille se tarkoittaa usein säästöjen etsimistä ja palvelujen karsimista. Lehtien lakkautuksia on jo nähty.
Myös ilmestymispäiviä on karsittu. Samalla kotimaisen median omistuspohja on kaventunut ja sisältöjen samankaltaistuminen on vahvistunut. Valitettavasti tämä kehitys tuntuu vain jatkuvan.
Vaikka suomalaisen median toiminta on nostanut kiukkua erityisesti perussuomalaisissa, myös hallitus joutuu ottamaan asian kantaa.
Yleisradion resurssien leikkaaminen ei tietenkään yksityistä mediaa pelasta. Sen sijaan Ylen teknisen kehityksen tarjoaminen kaupallisen median käyttöön voisi auttaa. Myös Ylen sisältöjen saattaminen muun median käytettäväksi auttaisi varmasti.
Lisäksi hallitus voisi nopeasti puuttua Postin suunnitelmiin oman palveluverkkonsa heikentämiseksi. Jos Posti saa touhuta omien suunnitelmiensa mukaan, valtakunnallinen lehtien jakelu saattaa hiipua pahasti muutamassa vuodessa.
Vaikka viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) on jakelua karsimassa (MT 10.7.), myös painetulla lehdellä ja siitä saatavilla tuloilla on edelleen tarvetta moniarvoisen median turvaamiseksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



