Kaupallisuus pelasti monien joulun
Viime aikoina poliitikot ovat yllyttäneet kansalaisia kuluttamaan enemmän ja mieluiten hankkimalla kotimaisia tuotteita, jotta työpaikat säilyisivät Suomessa. Toisaalta myös kulutusjuhlia paheksuvia kannanottoja on saanut joulun tienoilla kuulla ja lukea. Kaupallinen joulu ja aidon joulunsanoman ympärille keskittyvä juhla on nähty lähes poikkeuksetta vastakohtina toisilleen.
Mutta kuinka monen joulu meni todella pilalle sen tähden, että pienten kivijalkaliikkeiden ja suurten markettien hyllyt notkuivat joulun alla kaikkea mahdollista ostettavaa välttämättömimmästä tuotteesta tarpeettomaan rihkamaan saakka? On väärin syyllistää liikeväkeä siitä, että se meidän asiakkaiden tarpeitamme ja kulutustottumuksiamme noudattaen tilaa tuotteita myymälöihinsä.
Jouluvilinässä ostoskärriin tavaroitaan kahmineen asiakkaan kriittinen puhe kaupallisesta joulusta on mitä suurinta farisealaisuutta. Kenenkään ei ole ollut taaskaan pakko tuhlata yhtään ylimääräistä euroa tarpeettomien hyödykkeiden hankkimiseksi. Meidän tulisi kyllä olla kiitollisia, että jälleen tänä jouluna saatoimme omien valintojemme ja mahdollisuuksiemme mukaisesti hankkia niitä elintarvikkeita ja muita tuotteita, joita liikkeissä oli tarjolla.
Joulu on monille ollut taas kiireistä aikaa. Ja erityisen kiireistä juuri meitä asiakkaita palvelleelle liikeväelle sekä maatilayrittäjille, jotka välittävät omia tuotteitaan kauppoihin ja yksityisasiakkailleen. Monesti kauppiaat itsekin tekevät pitkää ja raskasta päivää.
Tavaran kuljetuksesta vastaava logistiikka on huolehtinut tuotteet yöllä kauppoihin. Samanaikaisesti kun ”soihdut sammuu ja kaikki väki nukkuu” on leipomoissa jo aherrettu pitkään, jotta olisimme saaneet nauttia tuoreet joulutortut aamulla kahvikupposen kera. Kaupallisuus on siten antanut leipää tuhansille liike-elämän parissa ahertaneille.
Emme elä enää luontaistaloudessa, jolloin lähes kaikki tarvittavat hyödykkeet osattiin valmistaa itse. Nykyinen kiireinen elämäntapa – vaikka joidenkin harvojen taidot riittäisivätkin – ei tekisi sellaista mahdolliseksi.
Mielestäni kaupallisuus oikeassa mielessä ymmärrettynä ei pilannut alkuperäisen joulun sisältöä, vaan osaltaan teki mahdolliseksi meille sen viettämisen. Siten saatoimme varata aikaa henkilökohtaista hiljentymistä varten aidon joulun sanoman äärelle. Aikaa oli käytettävissä myös kirkoissa ja seurakunnissa pidettyihin joulunajan monipuolisiin musiikki- sekä julistustilaisuuksiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
