Maakuntavero ei ole ajankohtainen
Valtiovarainministeriö asetti 5.3.2020 parlamentaarisen maakuntaverokomitean, jonka puheenjohtajaksi minut määrättiin. Komitea teki ensimmäisen maakuntaveroa koskevan selvityksen Suomessa. Komiteanmietintö julkistettiin 11.3.2021. Komitea ei pidä maakuntaveron käyttöönottoa ajankohtaisena.
Komitea katsoo, että pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen tehtävien siirtäminen hyvinvointialueille ei vielä luo perustetta maakuntaverolle. Veron käyttöönoton tarpeellisuutta tulisi arvioida uudelleen siinä vaiheessa, kun valtionrahoitukseen perustuvan rahoitusmallin toimivuudesta on saatu riittävästi kokemusta, ja jos maakuntien tehtäväkenttää mahdollisesti olennaisesti laajennetaan.
Suomessa eri alueiden palvelutarve- ja veropohjaerot ovat suuret. Laajoilla alueilla palvelutarve on kasvava, mutta veropohja aleneva. Maakuntavero perittäisiin ansiotulosta. Alueiden veroprosentit eriytyisivät voimakkaasti, vaikka maakuntaveroon liitettäisiin olennaisesti vahvempi verotulojen tasausjärjestelmä kuin nykyinen kuntaveroon liittyvä tasausjärjestelmä on. Tämä käy ilmi valtiovarainministeriön kunta- ja aluehallinto-osaston laatimista laskelmista.
Eri alueiden välinen veroero nousisi kunnallisvero huomioon ottaen niin merkittäväksi, että perustuslain yhdenvertaisuusperiaate olisi uhattuna. Vain Uusimaa voisi laskea maakuntaveroa lähtötasosta, muut maakunnat joutuisivat nostamaan maakuntaveroa. Ei voida hyväksyä, että taloudellisesti heikommilla alueilla maksettaisiin esimerkiksi terveyspalveluista korkeampaa ansiotuloveroa kuin muualla Suomessa.
Mitä vahvempi verotulojen tasausjärjestelmä olisi, sitä enemmän rahoitus lähestyisi valtion suoraa rahoitusta. Valtion rahoitus on paras vaihtoehto, koska valtiolla on käytettävissään noin 40 verolajia, joilla tarvittava vero voidaan kerätä kansalaisilta maakuntakohtaista veroa oikeudenmukaisemmin.
Esko Kiviranta
kansanedustaja (kesk.)
maakuntaverokomitean puheenjohtaja
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
