Tarina ruuasta johtaa harhaan
Maija Ala-Siurua: ”Vapaus siis tarkoittaa, että eläimet pääsevät ulos. Vai tarkoittaako?”Elintarvikeyritykset mainostavat tuotteitaan kertoen nostalgialla kuorrutettuja tarinoita. Niissä ei juuri käsitellä nykyaikaisen ruuantuotannon olosuhteita. Viesteissä vilahtelevat sanat onnellinen ja vapaa.
Munakennon kansikuvassa vapaat kanat piipertävät ulkona auringon paisteessa. Hymyilevä neito ripottelee niille jyviä esiliinastaan.
Vapaiden lehmien maitoa myydään purkissa, jonka kyljessä naudat oleilevat laitumella.
Vapaus siis tarkoittaa, että eläimet pääsevät ulos. Vai tarkoittaako?
Kuluttajille on jo kauan myyty lattiakanalassa tuotettuja munia vapaiden kanojen pyöräyttäminä.
Juustoportti puolestaan toi viime viikolla markkinoille vapaiden lehmien maidon, jota tuotetaan pihattokarjoissa. Vain osa niistä pääse ympäri vuoden ulos eikä näistäkään kaikki laidunna.
Johdetaanko munakkaiden syöjiä ja maidonjuojia harhaan?
Ei johdeta, mikäli on uskominen bränditutkija Vaula Norrenaa. Hänen mielestään tarinoiden ei tarvitse olla totta vaan todeksi haluttavia (MT 30.1.).
Norrenan mukaan edes eläinsuojeluaktivistien kohuvideot tuotantoeläinten huonoista oloista eivät horjuta kuluttajan uskoa tarinaan. He sulkevat silmänsä ja korvansa ikäviltä asioilta.
Olipa tarinan kertoja mainostaja, elintarvikeyritys tai eläinaktivisti, syyttävä sormi nousee. Se osoittaa kuluttajaa, joka heidän mielestään on vieraantunut maataloudesta eikä ymmärrä nykyaikaisesta ruuantuotannosta mitään.
Tietämätön kuluttaja laukkaa halpojen hintojen perässä, ei suosi suomalaista, eikä arvosta maanviljelijää.
Tarinoiden ja tietämättömyyden keskellä kuluttajalla on vahvat käsitykset siitä, millaista tuotantoeläinten elämä on ja millaista sen pitäisi olla.
Suuri osa kuluttajista ajattelee, että nautojen pitäisi päästä kesäisin laiduntamaan, parsinavetoista pitäisi luopua, ja kaikilla tuotantoeläimillä pitäisi olla mahdollisuus luontaiseen käyttäytymiseen, kertoo professori Jaakko Mononen.
En usko, että kaikki kuluttajat haluavat syödä satumaailmassa. He haluavat muodostaa asioista omat käsityksensä mahdollisimman oikeana ja monipuoliseen tietoon perustuen.
Tähän huutoon pitää vastata, ja yksi parhaista sen tekijöistä on tuottaja.
Monet tilat järjestävät avointen ovien -päiviä, jolloin kuka tahansa saa valoisaan aikaan tutustua nykyaikaisen maatilan elämään.
Facebookista löytyy mainio julkinen ryhmä Avoin kuvapäiväkirja maaseudulta. Sen julkaisee kuvia ja videoita, joissa kerrotaan tuotantoeläinten hyvinvoinnista ja elinoloista. Monilla maatiloilla on myös fb-sivut.
Tulevaisuuden kuluttajat leikkivät nyt päiväkotien pihoilla ja kuluttavat koulunpenkkejä.
Kotieläintuottajien kannattaa rohkeasti tarjoutua vierailuille ja osallistua ympäristöopin, biologian, elämänkatsomustiedon tai kotitalouden tunneille.
Nuoria voi kutsua käymään tiloilla. Silittäkää lehmiä, leipokaa leipää, kitkekää kasvimaata ja huoltakaa puimuria.
Kannustan kertomaan rehellisesti kotieläinten hyvinvointiin liittyvistä ongelmista ja miten niitä on tiloillanne ratkottu.
Kuluttaja ansaitsee kuulla tarinan ilman värittyneitä mainoslauseita.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
