Puhelinmyynnin muutosten aika on nyt
Hallitus on helmikuussa antanut eduskunnalle käsiteltäväksi lakiehdotuksen, joka toteutuessaan toisi mukanaan pakollisen kirjallisen vahvistuksen tilanteisiin, joissa myyjä yllättäen ja pyytämättä ottaa kuluttajaan yhteyttä puhelimitse. Myyjän olisi yllätyssoiton jälkeen toimitettava tarjous vielä kirjallisessa muodossa.
Kirjallinen vahvistus antaisi kuluttajalle mahdollisuuden tutustua tarjoukseen rauhassa. Sopimus tulisi voimaan vasta, kun kuluttaja on sen puhelun jälkeen vahvistanut.
Vetoamme päättäjiin, jotta Suomeen saadaan vihdoin parempaa kuluttajansuojaa puhelinmyyntiin. Kirjallinen vahvistus tulee ottaa käyttöön mahdollisimman laajasti ja ulottaa se koskemaan kaikkia mahdollisia puhelinmyyntituotteita ja -palveluita.
Kirjallinen vahvistus on lain valmistelussa esillä olleista keinoista lievin, eikä tarkoita puhelinmyynnin kieltämistä. Se vain antaa asiakkaalle mahdollisuuden tutustua kunnolla tarjoukseen ennen sen lopullista hyväksymistä.
Vaikutukset kohdistuisivat etenkin puhelinmyynnin ongelma-alueisiin, kuten painostavaan myymiseen, harhaanjohtamiseen sekä väärinymmärryksiin myyntitilanteessa.
Ruotsissa asiakastyytyväisyys puhelinmyyntiä kohtaan on viime vuosina parantunut ja muutos ajoittuu kirjallisen vahvistuksen käyttöönoton jälkeiseen aikaan. Lisäksi heräteostokset vähenivät ja yhä harvempi kuluttaja koki tulleensa ylipuhutuksi sopimukseen. Myös kokemukset huijatuksi tulemisesta vähentyivät.
Kuluttajien suojaa ja asiakastyytyväisyyttä tulee parantaa myös Suomessa. Se on mahdollista määrittämällä puhelinmyynnille nykyistä selkeämmät pelisäännöt. Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen mukaan yli 80 prosenttia kuluttajista ei pitänyt puhelinmyyntiä mieluisena eikä hyödyllisenä ostotapana. Vain harvoin kuluttajat ovat jostain näin samaa mieltä.
Nyt on aika vastata kuluttajien toiveisiin.
Katri Väänänen
kuluttaja-asiamies
Juha Beurling-Pomoell
pääsihteeri, Kuluttajaliitto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
