Sähkönmyyjille tarvitaan laatuluokitus
Sähkönmyyntiyhtiöiden luotettavasta toiminnasta kertova sertifikaatti helpottaisi kuluttajan elämää ja parantaisi koko toimialan mainetta.
Sähkönmyyntialaan liittyy epäselvyyksiä, jotka aiheuttavat päänvaivaa kuluttajalle. Käytännössä mikä tahansa yritys, yhteisö tai yksityishenkilö voi ryhtyä sähkön myyjäksi.
Sähkönmyynti ei edellytä toimilupaa. Luotettavan sähkönmyyjän valitseminen 70 sähkönmyyntiyhtiön joukosta voikin olla kuluttajalle haasteellista.
Kuluttajien kokemista ongelmallisista tilanteista kertovat kilpailu- ja kuluttajavirastoon säännöllisesti tulevat valitukset sähköyhtiöiden epäeettisistä toimintatavoista. Valituksen kohteena ovat usein sähköyhtiöiden kyseenalaiset puhelinmyynti- ja laskutuskäytännöt.
Sähkönmyyntialan epäselvyydet ovat tuttuja myös muualla. Ruotsissa epäkohdan korjaamiseksi on luotu sertifikaatti, jota sähkönmyyntiyhtiöt voivat hakea yrityksen toiminnan täyttäessä 18 määriteltyä asiakaslupausta.
Selkeiden hinta- ja tuotekuvausten sekä hyvän asiakaspalvelun lisäksi yrityksiltä edellytetään muun muassa liiketoiminnan taloudellista vakautta sekä hyvää luottokelpoisuutta. Sertifikaattia hallinnoi Energiföretagen (Suomessa vastaava on Energiateollisuus) ja sertifioinnista vastaa akkreditoitu sertifiointiyritys. Ruotsin 122 sähkönmyyntiyrityksestä sertifikaattia on hakenut 29 yritystä.
Suomessa monet sähkönmyyntiyritykset toimivat luotettavasti, vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Luotettavan myyjän sertifikaatti kertoisi kuluttajille, että yrityksen toiminta on tiettyjen luotettavuutta mittaavien kriteereiden mukaan hyväksytty ja auttaisi valitsemaan todennetusti vastuullisen toimijan.
Suomessa luotettavan sähkönmyyjän sertifikaattijärjestelmän luomisessa mukana olisivat luontevasti esimerkiksi Energiateollisuus ja kuluttajaviranomainen. Näin sertifioituihin sähkönmyyntiyhtiöihin liittyvä tieto olisi helposti kuluttajien saatavilla.
Uskon, että alan yritykset lähtevät mielellään aktiivisesti mukaan ratkomaan kuluttajille nykyisestä toiminnasta aiheutuvia haasteita.
Taija Sjöblom
Vattenfallin kuluttajaliiketoiminnan johtaja
Valituksen kohteena ovat usein kyseenalaiset puhelinmyynti- ja laskutuskäytännöt.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
