Hyvä veronmaksaja saa paikan
Lentäminen, laivaristeilyt sekä rakennusteräs ja sementti voisivat olla hyviä haittaverojen lähteitä.Maan hallitus ja ennen kaikkea valistuneet autoilijat ovat edistäneet vähäpäästöistä liikennettä, ja tulosta alkaa syntyä. Kehitys on niin nopeaa, ettei valtiolla tunnu olevan siihen varaa.
Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) on jo pitkään kehottanut ottamaan huomioon liikenteen verokertymän vähentymisen. Kun ministeriön asettama työryhmä löi tiistaina omat laskelmansa pöytään, ongelma alkaa paljastua hitaimmillekin.
Liikennepolttonesteistä ja autoveroista kertyvä potti on jo alkanut vähentyä. Vuonna 2030 verokertymä liikenteestä olisi arviolta 1,7 miljardia euroa pienempi kuin nyt. Vajaus on huomattava, kun sitä vertaa esimerkiksi valtion kuuden miljardin euron tuloverotuottoon.
Työryhmä esitti ratkaisuksi ongelmaan lähinnä polttoaineverojen korotuksia. Erityisesti rasitus kohdistuisi paljon ajaviin. Lisäksi raportissa esitettiin dieselin veroedun poistamista. Ongelmatonta sekään ei ole. Kalliimpi diesel nostaisi kuljetuskustannuksia muun muassa vientiteollisuuden kannalta keskeisessä metsäteollisuudessa.
Liikennetyöryhmä oli muutenkin pureutunut hämmentävän tarkoin juuri metsätalouden kiemuroihin. Se muun muassa arveli uudistusten laskevan kantohintoja. Lisäksi metsä- ja energiayritysten tarvitsemien hakkuiden väheneminen keventäisi liikennetyöryhmän mukaan muiden alojen rasitetta kansallista hiilineutraalisuustavoitetta tavoiteltaessa.
Kanta oli paitsi yllättävä, myös sen verran tymakka, että metsäteollisuuden ja metsänomistajien ärtymys oli jo tuoreeltaan käsin kosketeltavaa.
Muutenkin maksajan roolia sovitellaan maakuntiin. Maaseudulla auton käyttö on välttämätöntä, koska julkista liikennettä ei ole. Metsäyritysten lisäksi muukin maaseudulla sijaitseva elinkeinotoiminta joutuu kuljetusten osalta eriarvoiseen asemaan kasvukeskusten kanssa, jos kuljetusten hinnat nousevat.
Kokeneena ministerinä Vanhanen on nähnyt myrskyn syntyvän tässäkin asiassa. Hän on ideoinut malleja, joilla eri osissa maata ajettavat kilometrit olisivat erihintaisia. Tällöin veronmaksajiksi joutuisivat myös sähköautoilla etelän hyvillä teillä ajelevat kuskit haja-asutusalueiden kuoppaisilla teillä köröttelevien dieselin omistajien ohella.
Työryhmä ei tästä innostunut, mutta valtiovarainministeri käynnisti selvityksen asiasta silti. Niin mutkikas asia on, että nykyisen hallituksen lisäksi siihen pääsevät pureutumaan varmasti myös seuraavat.
Kun fossiilisten polttoaineiden haittaverojen tuotot vähenevät, joidenkin verojen pitää lisääntyä. Välttämättä ne eivät tule enää liikenteestä lainkaan.
Vanhanen ja hänen seuraajansa joutuvatkin etsimään uusia verotuskohteita liikenteen sijasta. Hyville veronmaksajille on paikkoja tarjolla. Kun tulo- ja kuntaveroja ei ole enää mahdollisuuksia korottaa, jäljelle jää kulutuksen, omaisuuden ja uusien haitallisten toimintojen verottaminen.
Maaseudun lisäksi katse kannattaa kohdistaa myös kaupunkeihin, ja vieläkin kauemmas aina matkailuun asti. Lentäminen, laivaristeilyt sekä rakennusteräs ja sementti voisivat olla hyviä haittaverojen lähteitä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

