Lukijalta: Pienet lukiot voisivat ottaa tehtäväkseen matematiikan taitojen pelastamisen
Matematiikan osaamisen romahduksesta pitäisi olla todella huolissaan, kirjoittaa Alli Huovinen. ”Hyvä matematiikan opetus ei kaipaa suuria kustannuksia. Kynä, paperi ja paperiset kirjat riittävät. Loppu onkin sitten opetuksesta ja opiskelusta kiinni.”
Kännykkäkiellon ansiosta matematiikan tunneilla pitäisi nyt keskittyä työskentelemään kynän ja paperin kanssa. Kuvituskuva. Kuva: Carolina HusuKouluihin saadun kännykkäkiellon myötä matematiikan tunnit voitaisiin nyt rauhoittaa matematiikalle. Näin voitaisiin kouluttaa Suomeen päättäjien kaipaamia osaajia.
Työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan, koska suomalaislapsia ei opeteta rakastamaan matematiikkaa. Kynä ei pysy kädessä ja osaamattomuuden kasvaessa uuden oppiminen käy hankalaksi. Matematiikkaa aletaan vihata jo neljännestä luokasta lähtien.
Digitalisoidun ja pelillistetyn opetuksen hauskuus ei takaa yhtä laadukasta osaamista kuin kynän kanssa puurtaminen. Siitä todistaa viime oppimistulosten syöksylasku. Samaan aikaan hakijamäärät matemaattisten aineiden opettajankoulutukseen ovat laskeneet hälyttävästi ja opettajia paennut kouluista.
Yliopistoissa ja korkeakouluissa tiedetään, että hakijoissa on pitkän matematiikan hyvin suorittaneita ylioppilaita liian vähän. Opiskelupaikkoja jää täyttämättä.
Oulussa Nokia tuli aikoinaan kärkkymään osaajia yliopiston kylkeen.
Tekoäly ei korvaa ihmisaivoja, jotka ovat sen kehittäneet. Tekoälytutkijoiden ja professoreiden Matti Pietikäisen ja Olli Silvénin mukaan ei ole oikotietä onneen, koska kaikki perustuu matemaattisen ajattelun osaamiseen. Matematiikan osaajia tarvitaan opettajien lisäksi kaikissa tutkimuslaitoksissa ja yrityksissä. Siitä pitäisi valistaa kansaa.
Toivotaan, että matematiikan tunnit rauhoitetaan matematiikalle ja tekniikalle järjestetään omat tuntinsa.
Pienet koulut kannattaisi ottaa kokeilukouluiksi varsinkin kunnissa, joissa on lukio. Eikö niissä voisi alkaa kouluttaa lyhyen matematiikan lukeneista ylioppilaista pitkän matematiikan suorittaneita?
Laitetaan perusta kuntoon peruskoulusta lähtien, jotta lukio-opinnot onnistuvat. Ylioppilaat voisivat olla koululaisten tuutoreina ja matematiikkakerho-ohjaajina peruskoululaisille.
Hyvä matematiikan opetus ei kaipaa suuria kustannuksia. Kynä, paperi ja paperiset kirjat riittävät. Loppu onkin sitten opetuksesta ja opiskelusta kiinni.
Matematiikka ei ole nopeuslaji. Annetaan aikaa ajatella.
Alli Huovinen
Matikkatäti
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







