Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Maitosodan voittaja on helppo arvata

    Jussi Martikainen: "Tappiollista meijerialan vientiä vältetään kovalla hintakisalla kotimaassa."

    Lapsena hain maitoni tankista, jonka Valion auto säännöllisesti tyhjensi. Se oli vähän kuin oma auto, koska – kuten tänäänkin – suomalaiset talonpojat omistivat ja johtivat 
yritystä.

    Olen iloinen, että Suomessa on muitakin meijeriyrityksiä. Ilman kilpailua maito myy­täisiin edelleen sinisessä ja punaisessa purkissa ja voi 
voipaperissa.

    Minulla ei ole mitään Arlaakaan vastaan. Arvostan myös tanskalaisia, ruotsalaisia, 
saksalaisia sekä brittiläisiä 
talonpoikia, jotka meijerin omistavat.

    Tämän lehden tekijänä 
puolustan suomalaista talonpoikaa. En tee eroa sille, kenelle maajussi tuotteensa myy, 
kunhan saisi siitä kelpo hinnan.

    Pohjoisen Euroopan maidontuottajat taitavat meijeri­bisneksen. Tanskalaislähtöinen 
Arla (o.s. MD Foods) on laajentunut nopeasti naapureihinsa. Valio on ollut maltillisempi mutta jalostanut 
historiansa ajan omistajiensa maitoa vientituotteiksi ympäri maailmaa.

    Arla oli 2000-luvulle tultaessa kiinnostunut fuusioimaan myös Valion. Suomalaiset 
maidontuottajat eivät vakuuttuneet, että yhteistyö olisi 
toteuttanut heidän yrityksensä 
perustehtävää eli taannut 
parhaan mahdollisen tuottajahinnan.

    Valion markkinavoima riitti 
pitkään tasaveroiseen asemaan kaupan kanssa sekä kilpailuun tuontia vastaan. Asetelma auttoi myös pienempiä meijereitä.

    Arla ei Suomea unohtanut. Kahdeksan vuotta sitten se 
osti suomalaisen Ingmanin ja aloitti myös maidontuonnin Ruotsista. Arla tuli kauppoihin 
hinnalla, ja hinnalla alkoi myös Valion ärhäkkä puolustus.

    Sotaa ei käyty ainoastaan kaupan hyllyillä vaan myös 
sanallisesti. Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen 
lähetteli tuottajakentälle 
viestejä, joissa aiottiin ampua viholliseen täyslaidallinen ja tähdätä vesirajaan.

    Arlan rynnistys osoitti, 
että yhteismarkkinoiden 
paine ja myös todellinen tuonti koskevat tuoremaitojakin.

    Hintasodan katkaisi Kilpailuvirasto. Sen mukaan Valio saalisti myymällä maitoa alle 
omien kustannusten. Valio kiisti, mutta Markkinaoikeus tuomitsi. Oikeusprosessi 
odottaa päätöstään.

    Valio ei ole enää perusmaitojen markkinajohtaja. Yhtiö kärsii Venäjä-pakotteista ja luovuttaa samaan aikaan 
viranomaispäätöksillä osan maidostaan kilpailijoille. Ne purkittavat maidon kaupalle, jonka hyllystä Valio ei voi 
annettujen rajoitusten vuoksi 
kisata.

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto 
näyttää jo pohtivan aikaansaannoksiaan.

    Valion vaikeudet ovat saaneet osan sen tuottajista vaihtamaan paremman hinnan perässä muihin meijereihin – useimmin Arlaan. Vaihtajat ovat muistuttaneet, että kilpailu kuuluu markkinatalouteen.

    Kilpailua ja markkinataloutta maitoalalle onkin luvassa. 
Kun kilpailusäännöt selkiytyvät, tappiollista vientiä vältetään kovalla hintakisalla kotimaassa. Kisaa toisiaan ja tuontia vastaan meijerit käyvät myös tuottajahinnalla.

    Vuosituhannen vaihteen maitosota opetti, että kilpailu alalla muuttuu helposti epäterveeksi. Se siirtää markkinavallan kaupalle.

    Pohjolan osuuskuntatalonpoikien maitosodan ilmeiset lopputulokset ovat tyhjä maito­tili ja kauppiaan leveä hymy.

    @JussiMart