Helsingin Rautatientorin taksiongelma ratkaistava
Pääkaupunkiseudun ja Helsingin päärautatieaseman taksialan ongelmat johtuvat riittämättömästä viranomaisvalvonnasta. Ne ovat olleet esillä julkisessa sanassa jo kolme vuotta.
Yksi keino vähentää merkittävästi levottomuuksia ja jopa asiakkaiden sekä esimerkiksi lähitaksilaisten taksinkuljettajiemme saamia uhkauksia, olisi kilpailuttaa ja puomittaa – Helsingin satamien tavoin – koko alueen taksiliikenne.
Kilpailutuksessa jokaisen taksinkuljettajan, yrittäjän ja taksiyhtiön taustahistoria, laatustandardit, maine, nuhteettomuus ja taksilainsäädäntöön perustuvat luvat voitaisiin selvittää ja valikoida asemalle vain luotettavia, turvallisia ja yhteiskuntavelvoitteensa täyttäviä takseja.
Automatisoitu ja valvottu puomitusjärjestelmä päästäisi asemalle vain kilpailutuksen kautta valittuja takseja, mikä karsisi epärehelliset, epäasialliset ja jopa asiakkaille vaaralliset hämäräheikit alueelta pois.
Siten saataisiin yhden Suomen suurimman ja näkyvimmän päätaksiaseman tilanne rauhoitettua ja palautettua alueelle sellaista taksipalvelulaatua, mikä kaikille asiakkaille ja toimialalle kuuluu. Ja hämäräheikkien siirtyessä alueelta muualle, tulisi viranomaisvalvonnan poimia heidät alalta pois kokonaan.
Onkin erikoista, etteivät kaupunki, yhteiskunta ja virkavalta ole puuttuneet määrätietoisesti ongelmiin, vaikka ne ovat jatkuneet jo yli kolme vuotta ja keinoja alueen rauhoittamiseksi on esitetty.
Asema-aukion taksiasema on osa Suomen maakuvaa ja miljoonille turisteille ja kotimaan matkailijoille koko pääkaupunkiseudun ensimmäinen ja näkyvin näyteikkuna. Rakkaan kotimaamme päänäyteikkuna on nyt villi, rähjäinen ja jopa vaarallinen, minkä ei luulisi olevan kenenkään etu.
Taksiasiakkaita, matkailijoita ja luotettavaa sekä turvallista taksitoimialaa edustavia taksiyhtiöitä ongelmiin puuttumattomuus hämmentää.
Sakari Lauriala
viestintäpäällikkö
Lähitaksi Oy
Kotimaamme päänäyteikkuna on nyt villi, rähjäinen ja jopa vaarallinen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
