Kuluttajat neuvottelupöytään
Yhä useammin tuotteiden ja palveluiden juuret johtavat maamme rajojen ulkopuolelle.Päätoimittaja Mikael Pentikäinen esitti (MT 7.8.) ajatuksen siitä, että muun muassa kuluttajien tulisi olla mukana yhteiskuntasopimusneuvotteluissa. Kannatamme lämpimästi tätä ajatusta.
Uskomme, että aito kiinnostus kansalaisten arkea kohtaan, avoin ja rehellinen keskustelu sekä kuluttajien mukaan ottaminen päätöksentekoon edistäisivät sosiaalisia innovaatioita ja saisivat kansalaiset paremmin puhaltamaan yhteen hiileen.
Mediassa on viimeaikoina keskusteltu vilkkaasti yhteiskuntasopimuksesta. Monissa keskusteluissa on painotettu työn lisäämistä Suomessa ja Suomen kilpailukyvyn parantamista. Paljon paineita on asetettu myös suomalaisten kuluttajien harteille. Vähemmälle huomiolle ovat kuitenkin jääneet esimerkiksi kansalaisten muuttuneet kulutustottumukset.
Yhä useammin Suomessa myytävien tuotteiden ja palveluiden juuret johtavat maamme rajojen ulkopuolelle. Globalisaatio, yhteiskunnan digitalisoituminen ja jakamistalouden yleistyminen ovatkin muuttaneet kuluttajien käyttäytymistä jo nyt pysyvästi tehden esimerkiksi erilaisista internetin myynti- ja vaihtopaikoista yhä arkipäiväisempiä.
Koska verkko ei tunne maantieteellisiä rajoja, monelle suomalaiselle maamme on nykyisin enemmänkin eurooppalainen tai globaalin maailman lähiö kuin eristäytynyt, omavarainen saari.
Tästä syystä yhteiskuntasopimuksen puitteissa tulisikin tehdä sellaisia arvovalintoja ja päätöksiä, jotka kannustaisivat kuluttajia toimimaan sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävästi yhteiskuntamme ja yhteisen kilpailukykymme parhaaksi – ekologista kestävyyttä unohtamatta.
Lisäksi yhteiskuntasopimuksesta neuvoteltaessa voitaisiin pohtia kuluttajansuojalle eli kuluttajien luottamukselle ja sitä kautta kaupankäynnille merkittäviä tekijöitä, kuten ryhmäkannelainsäädännön kehittämistä.
Mutta niin kauan kuin kuluttajien arkeen liittyviä päätöksiä valmistellaan kabineteissa, joissa kuluttajia ei kuulla, vaarana on kuluttajien arjen unohtaminen ja sitä kauttakilpailukyvyn heikkeneminen.
Tästä syystä kannatamme lämpimästi ajatusta siitä, että myös kuluttajien edustajat tulisi ottaa yhteiskuntasopimusneuvotteluihin mukaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
