Lukijalta: Oikeus ei tunnista lasta asianosaiseksi häntä koskevassa koulupäätöksessä
Ei ole oikein, että jokainen asuinalue joutuu vuorollaan puolustamaan yksin omia päiväkotejaan ja koulujaan päättäjille ja virkamiehille – varsinkaan, jos näillä kannanotoilla ja mielipiteillä ei ole todellista painoarvoa, kirjoittavat Jaana Antikainen, Emilia Halmetoja, Satu Pylkkönen, Sari Vainikainen ja Kari Lehtola.Kuntalaki määrittelee, että asukkaille on annettava osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuus ennen päätöksentekoa. Lapsi ei kuitenkaan ole asianosainen häntä koskevassa koulupäätöksessä. Meidän mielestämme tämä ei ole oikein.
Ennen päätöksentekoa tulee selvittää päätöksen vaikutukset lapsiin, alueen elinvoimaisuuteen ja ympäristöön. Kuka on riittävän pätevä arvioimaan näitä vaikutuksia? Nämä tulisi tehdä monialaisessa yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoiden kanssa. Näin ei kuitenkaan tehdä.
Kuntaliiton ohjeistuksessa "päätöksenteko kouluverkon muutoksissa" todetaan, että koulun lakkautusta koskeva valitus voi menestyä hallinto-oikeudessa vain muotovirheen vuoksi. Hallinto-oikeus ei siis ota kantaa siihen, ovatko vaikutusten arvioinnin tehneet olleet päteviä, miten arviointi on tehty tai onko huomioitu päätöksen vaikutukset alueen ihmisten hyvinvointiin tai elinkeinomahdollisuuksiin.
Kärjistettynä sanottuna, hallinto-oikeudelle riittää paperi kuin paperi, kunhan otsikko on oikein.
Puhutaan lapsistrategiasta, lapsiystävällisestä kunnasta ja asukkaiden osallisuudesta. Korulauseita ja hienoja juhlapuheita, jos kysytään asukkailta, jotka jokainen vuorollaan laativat adressia, mielipidekirjoitusta, kannanottoa, vastinetta tai varjobudjettia, menettäen samalla hermot, yöunet ja uskon oikeudenmukaisuuteen ja demokratiaan.
Meidän mielestämme ei ole oikein, että jokainen asuinalue joutuu vuorollaan puolustamaan yksin omia päiväkotejaan ja koulujaan päättäjille ja virkamiehille. Varsinkaan, jos näillä kannanotoilla ja mielipiteillä ei ole todellista painoarvoa.
Päiväkodeilla ja kouluilla on myös valtava merkitys alueen elinvoimaisuudelle. Kaikkea yritystoimintaa ei voi siirtää koulun perässä muualle. Millaiset onnistumisen mahdollisuudet ovat yrityksen sukupolvenvaihdoksille, jos alueen päiväkodin tai koulun yllä leijuu lakkauttamisen tumma pilvi? Erilaiset päiväkoti- ja kouluympäristöt tulisi sen sijaan nähdä vetovoimatekijöinä.
Julkaisimme 7.10. kansalaisaloitteen "lapsen oikeuksien ja etujen turvaaminen päiväkoti- ja kouluverkkopäätöksissä". Aloitteessa vaadimme lapsille vahvaa oikeusturvaa päätöksenteossa.
Haluamme että asiat tehdään oikein eikä oikoen. Haluamme, että päätöksen kaikki vaikutukset arvioidaan ennen päätöksentekoa ja niillä on todellinen painoarvo päätöksenteossa. Haluamme, että koko Suomi pysyy elinvoimaisena.
Jaana Antikainen
Emilia Halmetoja
Satu Pylkkönen
Sari Vainikainen
Kari Lehtola
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









