Matkailun muutokseen on varauduttava
Pandemia on pitänyt matkailualaa tiukassa otteessaan pian kaksi vuotta. Tarvitaan tuntuva, ruohonjuuritasolta lähtevä ja koko toimialan kattava digitaalinen siirtymä, jotta voimme vastaanottaa kaiken sen kysynnän, joka tällä hetkellä patoutuu.
Mikäli kotimaiset matkailutoimijat haluavat olla olemassa vielä lähivuosina, on tarjonnan digitalisoituminen välttämätöntä.
Kuluttajakäyttäytymisen muutos on muhinut pinnan alla jo paljon ennen pandemiaa: puhutaan independent- eli indismatkailijoista, jotka eivät toimi totutun kaavan mukaisesti. He eivät ole ryhmämatkailijoita eivätkä he tarvitse matkatoimistovirkailijaa tekemään varauksia puolestaan. He haluavat olla itsenäisiä yksilöitä, jotka räätälöivät sisältönsä itse ja varaavat matkansa omatoimisesti.
Suomi on tehnyt viime vuosina huikeaa nousua kansainvälisen median silmissä. On kiistatonta, että meillä on käsissämme ainekset huikeaan menestykseen.
Jotta hieno työ alkaisi näkyä yrityksissä myös viivan alla ja aluetalouden kehityksessä, tarvitaan alalle vihdoinkin raju siirtymä verkkoliiketoimintaan. Jollei maailmanlaajuinen pandemia ravistele riittävästi tätä kohti, niin mikä sitten?
Maailman jälleen avautuessa tulemme näkemään yhä suuremman joukon indisten kaltaisia matkailijoita.
Uutena ostokriteerien listalle nousee terveysturvallisuus. Massakohteiden välttäminen johtaa kakkos- ja kolmoskaupunkien nousuun. Skenaarioissa saattaa olla jotakin niinkin ihmeellistä kuin virtuaalimatkailun nousu aidosti halutuksi vapaa-ajan aktiviteetiksi.
Suurin osa suomalaisista matkailuaktiviteeteista on edelleen verkko-ostajan ulottumattomissa. Palvelu itsessään voi olla huolella suunniteltu, mutta sitä ei voi ostaa internetin välityksellä tai ostotapahtumasta on tehty niin hankala, että asiakas luovuttaa jo alkumetreillä. Totuus on, että nykyasiakas haluaa ostaa verkosta – ja vain verkosta.
Peräänkuulutan paitsi rohkeutta yksittäisten yritysten valintoihin myös alueellisten matkailunedistämisorganisaatioiden voimakasta tukea yrityksille.
Kaikki merkit viittaavat siihen, että Suomi tulee olemaan yksi pandemian jälkeisen ajan globaaleista voittajista. Hyöty jää kansainvälisten jättien käsiin, jollemme panosta paikallisten yritysten valmiuteen ottaa kysyntä vastaan.
Tomi Virtanen
matkailualan start up -yrittäjä
Turku
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
