Kansainvälinen paine ajaa peliyhtiöitä yhteen
Mikael Pentikäinen: "Internet murtaa rahapelimonopoleja."Huuhkajien hyökkääjä Eero Markkanen kehotti Twitterissä suomalaisia häpeämään, koska vain 300 000 viitsi katsoa Suomen ja Pohjois-Irlannin EM-karsintaottelua.
Markkanen itse oli sivussa loukkaantumisen vuoksi.
Valitettavasti pelissä ei ollut paljon katsottavaa. Tämä pelaaja- ja valmentajasukupolvi ei näytä yltävän tasolle, joka vie Suomen arvokisoihin.
Jalkapallon sijaan jäi aikaa katsoa stadionin laitamainoksia. Erityisen hanakasti silmiin pistivät kansainvälisten rahapeliyhtiöiden Nordic Betin ja Unibetin mainokset.
Asia on monesta näkökulmasta kiinnostava.
Nordic Bet on useissa maissa toimiva peliyhtiö, jonka omistaa Tukholman pörssissä noteerattava Bettsson Group.
Yhtiö sai taannoin julkisuutta, koska se teki yhteistyötä Jokereiden kanssa. Jokereiden pelipaidassa oli ulkomailla Nordic Betin logo. Poliisihallitus edellytti uhkasakon voimalla Jokereita poistamaan logon paidasta, koska sitä pidettiin lainvastaisena mainontana.
Logo poistettiin, ja sen tilalle laitettiin No Logo, jonka tiedetään liittyvän samaan yhtiöön. Nordic Bet sai viranomaisen venkoilun takia palstatilaa, jota se ei voi mainonnan rajoitusten vuoksi ostaa. Yhtiö oli tietenkin tyytyväinen.
Nyt Nordic Bet näkyi minuuttitolkulla valtiollisen Yleisradion tv-kanavalla Suomen ja Pohjois-Irlannin pelissä, eikä kukaan voi tehdä asialle mitään.
Tässä ei ole tolkun hiventä.
Asetelma kuvaa hyvin maailmaa, jossa suomalaiset peliyhtiöt toimivat ja jossa valtio yrittää lähes epätoivoisesti säilyttää kansallisen rahapelimonopolin.
Itse monopoli tuskin innostaa ketään, mutta monopolin tuotot sitäkin enemmän. Monopoleilla valtio tienaa vuosittain lähes 1,2 miljardia. Ilman monopoleja raha pitäisi kerätä veroilla.
Kansa maksaa voitoista unelmoidessaan ja pelejä pelatessaan kiertoveroa kulttuuriin, urheiluun sekä sosiaali- ja terveysalalle. Osansa saa Fintoton kautta myös hevosala.
Nyt internet murtaa monopoleja. Rajat häviävät, ja suomalaispelaaja pystyy helposti valitsemaan kotimaisen sijaan ulkomaisen yhtiön.
Moni tekeekin niin. Ulkomaisten yhtiöiden markkinaosuus Suomen rahapeleistä on 7-8 prosenttia. Eniten ottaa Ahvenanmaan PAF. Merkittäviä ovat myös Nordic Bet ja Unibet.
Nettipelivirroista ulkomaille virtaa jo neljännes, noin 130 miljoonaa euroa.
Samaan aikaan Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen (RAY) pelikatteen – tulojen ja maksettujen voittojen erotuksen – kasvu on tyrehtynyt.
Se johtuu lamasta mutta myös kansainvälisestä kilpailusta. Ulkomaisten toimijoiden osuus ei ole viime aikoina kasvanut, mutta ne haastavat entistä kovemmin suomalaisia.
On kieltämättä erikoista, että monopoli joutuu vastaamaan kilpailuun.
Samaan aikaan internetissä Veikkaus ja RAY kehittävät samankaltaisia pelejä. Ennen vanhaan kummallakin oli oma lokeronsa, nyt verkkomaailmassa ne kisaavat yhä enemmän keskenään.
Sisäministeriö yrittää pitää yhtiöiden pelit erillään, koska kahden monopolin kilpailua ei katsota hyvällä. Sen myötä yhtiöiden väliin jää tilaa kansainväliselle kilpailulle.
Suomen viranomaisten ja peliyhtiöiden vastaus kilpailuun on yhtiöiden yhdistäminen.
Kolme monopolia Fintoto, RAY ja Veikkaus halutaan yhdistää, jotta ne voivat paremmin peitota kansainväliset haastajansa ja turvata voitot suomalaisille edunsaajille. Samalla haetaan lisätehoa. Uuden firman pitäisi toimia 2017.
On ilmeistä, että tasavallan uusi hallitus edistää työryhmän yksimielistä ehdotusta.
Lähes yhtä ilmeistä on, että uuden yhtiön runko tulee Veikkauksesta, joka on liikevaihdoltaan suurin peliyhtiö ja parhaiten menestynyt internetpeleissä. Sillä on lähes 1,7 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, ja sen peleistä aiheutuu vähemmän riippuvuuksia kuin RAY:n tuotteista.
Auttaako kolmen kansallisen monopolin niputtaminen?
Aika näyttää. Todennäköisesti yhtiöt ovat vahvempia yhdessä kuin erikseen.
Suurmonopoli ei kuitenkaan pääse pakoon kilpailua. Siksi kansainväliset peliyhtiöt vastakin kiittävät Markkasia ja muita pelimiehiä, jotka houkuttelevat suomalaisia pelaajia katsomaan maailman stadionien laitamainoksia.
mikael.pentikainen@mt1.fi
@jmpentikainen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
