Yhteiskunnallisilla yrityksillä ansaittua nostetta
Yhteiskunnalliset yritykset haluavat ratkaista yhteiskunnallisia tai ekologisia ongelmia.Yhteiskunnalliset yritykset ovat puhuttaneet viime aikoina, mistä esimerkkeinä Paavo Kajanderin (MT 30.5.) ja Hanna Moilasen (HS 15.6.) ansiokkaat kannanotot.
Näyttää, että yhteiskunnallisten yritysten merkitys ollaan pikku hiljaa ymmärtämässä ja ne alkavat saada ansaitsemaansa huomiota ja tunnustusta. Kiinnostus on kasvussa, mutta toistaiseksi kuitenkin harva tunnistaa yhteiskunnallisen yrityksen tai tuntee sen toimintaperiaatteita.
Suomessa yhteiskunnallisten yritysten tunnusmerkit täyttäviä yrityksiä on tuhansia, ja ne työllistävät yli 100 000 suomalaista. Yhteiskunnalliset yritykset ovat valtaosin osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, mutta mikä tahansa yritysmuoto on mahdollinen. Niillä on myös tärkeä rooli paikallistalouksissa palveluntuottajina ja työllistäjinä.
Suomalaisen Työn Liiton hallinnoimaa Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä käyttävien yli 90 yrityksen yhteenlaskettu liikevaihto on 3,1 miljardia euroa ja niissä työskentelee yli 10 000 henkilöä.
Yhteiskunnallinen yritys toimii kuten mikä tahansa yritys, ja niitä on perustettu laajasti eri toimialoilla. Myös yhteiskunnallisten yritysten liiketoiminnan on oltava kannattavaa, ja heillä on hyvä olla kasvutavoitteita kuten muillakin yrityksillä.
Yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa ei tueta julkisista varoista. Toisin kuin monet muut voittoa tavoittelevat yritykset, yhteiskunnalliset yritykset haluavat ratkaista yhteiskunnallisia tai ekologisia ongelmia ja jakavat yli puolet voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen tai oman toimintansa kehittämiseen.
Nämä ehdot ovat samalla Yhteiskunnallinen yritys -merkin myöntämiskriteerejä, samoin kuin velvoite yrityksen pääkonttorin sijainnista Suomessa.
Yhteiskunnallinen yritys erottuu positiivisesti myös asiakkaan näkökulmasta, sillä yrityksen halu oman toiminnan kehittämiseen on asiakkaalle tärkeä tieto. Työntekijälle puolestaan työnantajan vastuullisuus on Suomalaisen Työn Liiton tuoreen tutkimuksen mukaan työpaikan tärkein ominaisuus ja asia, joka tekee työstä merkityksellistä.
Kun yrityksellä on tahtoa kehittää jatkuvasti liiketoimintaansa ja voitot palautuvat takaisin yritystoimintaan, siitä hyötyvät yrityksen lisäksi myös työntekijät, asiakkaat ja ympäröivä yhteiskunta.
Yhteiskunnalliset yritykset ansaitsevat paikkansa julkisen keskustelun paalupaikalla.
Suomalaisen Työn Liitto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
