Lukijalta: Poikittaisrata Haapamäen risteysaseman kautta pääradaksi
”Pääradaksi kunnostettuna Poikittaisrata yhdistäisi kaikki viisi pituussuuntaista rataamme moniin suuntiin eri risteysasemilla toimivaksi rataverkostoksi. Näin palautuisivat aivan uudet mahdollisuudet monille toiminnoille maakuntien Suomessa”, kirjoittaa Lauri Oinonen.
Poikittaisrata palauttaisi maahamme toimivan rataverkoston, mikä käytännössä puuttuu tai toimii hyvin puutteellisesti Salpausselän pohjoispuolelta, kirjoittaja mainitsee. Kuva: Petteri KivimäkiMaamme leveimmällä kohdalla Länsirannikon satamista Haapamäen risteysasemalle ja sieltä edelleen aina Karjalan radalle johtava Poikittaisrata on unohdettu logistisissa suunnitelmissa.
Poikittaisrata mahdollistaisi merkittävästi liikenteen lisäämistä ja poistaisi tehokkaasti ruuhkat monilta radoilta. Pääradan tasoiseksi kunnostettuna kaikilta osin Poikittaisrata tarjoaisi aivan uusia ilmastoystävällisiä junakuljetusten ja matkustamisen mahdollisuuksia laajalti eri puolille maassamme.
Poikittaisrata mahdollistaisi henkilöliikenteen lisäämistä länsi-itä-länsi -suuntaisesti ja palauttaisi maahamme toimivan rataverkoston, mikä käytännössä puuttuu tai toimii hyvin puutteellisesti Salpausselän pohjoispuolelta.
MEP Pekka Toveri toi kirjoituksessaan esille logistisen huoltovarmuutemme suuret ongelmat. Tämänkin vuoksi länsi-itä-länsi -suuntainen Haapamäen risteysaseman kautta kulkeva Poikittaisrata tulee kunnostaa kaikilta osin logistiseksi pääradaksemme. Tiedämme hyvin maanteiden ruuhkat, kasvavan kunnostustarpeet ja keliolosuhteiden ongelmat.
”Poikittaisrata mahdollistaisi merkittävästi liikenteen lisäämistä ja poistaisi tehokkaasti ruuhkat monilta radoilta.”
Metsä- ja maataloutta ajetaan ahdinkoon, ilmastopoliittisten tavoitteiden karatessa ja uhkana ovat sanktiomaksut ja metsiemme talouskäytön rajoituksetkin. Väitän, että toimiva raideliikenne olisi koko maassa myös edullisin teko ilmastopoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Uhkaavien sanktiomaksujen määrillä saataisiin tehtyä paljon investointeja Poikittaisrataan.
Pääradaksi kunnostettuna Poikittaisrata yhdistäisi kaikki viisi pituussuuntaista rataamme moniin suuntiin eri risteysasemilla (Seinäjoki, Parkano, Haapamäki, Jyväskylä, Pieksämäki, Joensuu, Parikkala) toimivaksi rataverkostoksi. Näin palautuisivat aivan uudet mahdollisuudet monille toiminnoille maakuntien Suomessa.
Haapamäen risteysaseman kautta kulkevan Poikittaisradan kokonaisuus alkaa Länsirannikon Porin, Kaskisten ja Vaasan satamakaupungeista ja samaan vaikutuspiiriin kuuluvat myös Rauman, Pietarsaaren ja Kokkolan satamat. Kaikista näistä Haapamäen risteysaseman kautta ulottuu vaikuttavuus koko maahan aina Karjalan maakuntiin ja Kainuuseen saakka.
Miksi emme huomaa tätä valtavaa mahdollisuuttamme?
Lauri Oinonen
kaupunginvaltuutettu (kesk.)
Keuruu
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






