Lähijunaliikenne yli maakuntarajan
Varsinais-Suomessa kaavaillaan lähijunaliikenteen aloittamista. Tampereen radalla lähijuna palaisi Loimaalta ja idässä Salosta takaisin Turkuun. Näin siitä huolimatta, että kummankin radan päässä on Suomen vahvinta talouskehitystä. Laajentaisin keskustelua koskemaan lähijunaliikennettä yli maakuntarajojen.
Kuvaava on Helsinki– Tampere-väli takavuosilta, kun junat vielä pysähtyivät. Matkustajista 30 prosenttia matkusti koko matkan. Salon linjauksen takia Salo–Lohja - välille ei voi tulla asemia, eikä siten koko yhteysvälin lähijunaliikennettä Helsinki–Turku-välille.
Selitys kaupunkien ajamille tunnin junille voi olla Taloustutkimuksen selvitys Helsinki– Tampere-välin vaikutuksista eri ratkaisuilla. Sen mukaan suora tunnin juna ilman pysähdyksiä kasvattaisi taloutta 39 miljoonaa euroa vuodessa ja pääradan kapasiteetin kasvattaminen 50 miljoonaa vuodessa.
Suoran yhteyden kasvu jakaantuu vain Tampereen ja Helsingin seuduille, mutta pääradan kehittämisen tuottamasta kasvusta 17 miljoonaa euroa jäisi väliasemien ympärille ja pääteseuduille tulisi vuosittain 6 miljoonaa euroa suoraa linjaa vähemmän.
Turku–Helsinki-yhteydestä saadaan suurin yhteiskuntakehitys- ja taloushyöty, kun se tehdään tavallisena ratana 200 km/h nopeudelle ja Salossakin moottoritien lähelle, maantieverkon risteyskohdilla oleviin taajamiin asemat ja radalle tulisi myös tavara- ja paikallisliikenne. Ympäristöhaitat jäisivät minimiinsä ja hinta voisi olla 35–40 prosenttia nykysuunnitelmasta.
Express-junan matka-aika pitenisi korkeintaan 5 minuuttia suurnopeusrataan verrattuna. Viisi minuuttia hitaampi yhteysväli olisi parin miljardin luokkaa halvempi rakentaa. Sille rahalle saataisiin todellistakin hyötyä jatkamalla länsirataa Uudestakaupungista Raumalle ja Poriin.
Tavaraliikenne ja toimiva paikallisjunaliikenne asemapaikkoineen ovat merkittävimmät kehitystekijät yhteiskunnan kannalta. Tunnin junien huippukalliit suurnopeusradat ovat niitä kannattamattomia investointeja, joista Vesa Vihriälä finanssikestävyyden nimissä on varoittanut.
Ismo Saari
Salo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
