Verota lentämistä, Orpo
Valtiovarainministeriössä on pohdittu lentoveron käyttöönottoa. Kannattaisi pohtia lisää.Hallituspuolueet pohtivat parhaillaan kuumeisesti, millä tavalla mahdollinen veronkevennysvara tulevaisuudessa jaetaan. Kokoomus toivoo, ettei suurituloisten verotus kiristyisi. Keskusta puolestaan haluaisi suunnata alennukset pieni ja keskituloisille. Hanakimmat ovat nähneet tässä jopa kriisin paikan. Voi voi!
Samaan aikaan ilmasto lämpenee. Kuuma kesä ja muut viimeaikaiset sään ääri-ilmiöt ovat nostattaneet asian jokaisen suomalaisen tietoisuuteen. Todellinen kriisi on käsillä. Sitä ei voi enää estää. Ilmastonmuutosta voi toki edelleen hillitä, mutta olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa siihen on vain sopeuduttava. Miksi tämä ei näy hallituksen verokeskustelussa?
Muuten ilmastonmuutos näkyy jo käytännössä. Muun muassa puolustusvoimat on päättänyt lisätä kasvisruuan käyttöä. Merkittävänä perusteena on juuri ilmastonmuutos. On asiasta mitä mieltä tahansa, armeija on päätöksensä tehnyt.
Myös tuottajien keskuudessa tähän keskusteluun on varauduttava. Ilmastoargumenttien on oltava kunnossa ja muun muassa lihateollisuuden on terhennettävä kantojaan.
Runsaat vesivarat, puhtaus ja eläinten hyvinvointi ovat edelleen vahvoja valtteja. Samoin kotimaisen ruuan suosiminen on varmasti ekologista, on kyse sitten liha- tai kasvisruuasta. Muun muassa avokado ja paljon vettä tarvitsevat tuontikasvikset ovat nousseet ruokakeskusteluun suhteuttamaan päästöjä ja muita kestävään kehitykseen liittyviä ongelmia.
Silti asioiden suhteuttaminen toisiinsa on tässä yhteydessä tarpeellista. Maaseudun Tulevaisuus ja monet muut suomalaiset mediat ovat nostaneet esille lentämisen kuormitusta ympäristön kannalta. Jo yksi Phuketin matka vastaa helposti monen vuoden lihansyöntiä.
Viimeksi asian nosti esille Helsingin Sanomat. Lehden mukaan lentäminen on myös huomattavasti yleistynyt. Viime vuonna suomalaiset lensivät ulkomaille 5,5 miljoonaa kertaa. Viidessätoista vuodessa määrä on yli kaksinkertaistunut (HS 18.8). Eri liikennevälineiden hiilidioksidipäästöjä vertailtaessa isot lentokoneet ja myös laivat ylittävät moninkertaisesti henkilöautojen päästöt. Busseihin ja juniin verrattuna ero on valtava (MT 2.3).
Lentovero on valtiovarainministeri Petteri Orpolle (kok.) tuttu asia. Sitä on ministeriössä myös pohdittu.
Kannattaa pohtia lisää. Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto ennätti kuitenkin ottaa aloitteen jo omiin nimiinsä.
Lentämisestä suuri osa on lomalentoja. Niiden verottaminen voi olla poliittisesti kipeä, mutta samalla äänestäjäkunnan hyväksymä asia. Lentämisen hinta on halventunut ja samalla sen suosio on kasvanut. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta molempiin trendeihin olisi saatava muutos. Ilmasto ei odota.
Lentämisen verottaminen olisi selkeä teko, jonka monet paljon lentävät myös hyväksyvät. Se on myös vapaaehtoisia kompensaatioita helpompi ja tasapuolisempi asia vähentää hiilidioksidipäästöjä.
Muutenkin ilmastoperusteista verotusta on syytä edistää, Hiilen sidonta on tärkeää, mutta yhtä tärkeä olisi vähentää hiilen ja muiden fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Tämä vaatii betonirakentamisen ja viime kädessä kuluttamisen vähentämistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

