Viihdemerenkulun tuet vähentävät kotimaan matkailua
Maaseudun Tulevaisuus kirjoitti varustamotukien toimivuudesta (Varustamotuki toimii: Laivat ovat siirtyneet Suomen lipun alle, MT 25.10.).
Jutussa käsitellään varustamoiden saamaa miehistökustannustukea. Siinä ei ole käsitelty muun muassa varustamoiden vuosittain saamaa noin 184 miljoonan euron arvoista arvonlisä- ja valmisteverotukea.
Tampereen yliopiston tuoreen selvityksen mukaan varustamot saavat joka vuosi arviolta 241–255 miljoonan euron tuet. Suurin suora tuki on miehistökustannustuki, 38,7 miljoonaa euroa vuodessa, joka kohdistuu 13 Suomen lipun alla olevaan matkustaja-alukseen.
Epäsuorista tuista suurin on myynnin ja palvelujen arvonlisä- ja valmisteverovapaus, 184 miljoonaa euroa vuodessa. Se kohdistuu yhdeksään alukseen, jotka pysähtyvät Ahvenanmaalla. Peräti 74 prosenttia laivoilla työskentelevistä hoitaa viihdemerenkulkuun liittyviä tehtäviä (esimerkiksi kokki ja tarjoilija). Näiden tukien lisäksi esimerkiksi Viking Line sai investointitukia yli 28 miljoonaa euroa vuosina 2012–14.
Tukien avulla varustamot voivat jatkuvasti ale-hinnoitella palvelunsa. Maissa olevilla matkailu- ja ravintola-alan yrityksillä ei ole mitään mahdollisuutta menestyä hintakilpailussa laivojen kanssa. Maissa toimivia yrityksiä rasittavat korkeat verot ja palkan sivukulut.
Risteily laivalla on perheelle vaihtoehto kotimaan matkailun kanssa. Sama koskee yritysten kokous- ja kongressimatkailua. Suurimpina kärsijöinä ovat kotimaan matkailu, Suomen valtio ja kunnat veronsaajina sekä työllisyys maissa olevissa matkailu- ja ravintola-alan yrityksissä.
Viihdemerenkulkua tukemalla valtio tukee myös matkustamista ulkomaille ja alkoholin hankkimista ulkomailta.
Suomalaisten ulkomaan matkat ovat kasvaneet 60 prosenttia vuodesta 2007 alkaen. Samanaikaisesti kotimaan matkailu maksullisessa majoituksessa on kasvanut vain kuusi prosenttia. Suomalaiset ovatkin EU:n ahkerimpia ulkomaan matkailijoita.
Suomalaiset kuluttavat ravintoloissa vain 10 prosenttia kaikesta alkoholista. Lähes 20 prosenttia tuodaan ulkomailta. Hallituksen esitys alkoholin valmisteveron korottamisesta 100 miljoonalla eurolla lisää varustamoiden saamaa verotukea ja heikentää edelleen kotimaan matkailun kilpailuedellytyksiä.
Valtion tuki kohdistuu varustamoiden perusliiketoimintaan ja on jatkuvaa. On samantekevää, kutsutaanko tukea miehistökustannustueksi vai toteutetaanko se nettopalkkamallina. Molemmat ovat valtion tukia.
Tutkimalla varustamoiden tilinpäätöksiä voidaan havaita, että niiden toiminta perustuu valtiolta saatuihin tukiin. Jos tukia ei olisi, ne joutuisivat hinnoittelemaan palvelunsa markkinaehtoisesti, mikä vähentäisi viihderisteilyjä ja ulkomaan matkailua sekä kasvattaisi kotimaan vapaa-ajan matkailua ja kokousmatkailua.
Matkustajamerenkulun tuille on mahdotonta löytää kestäviä perusteita. Eduskunnan tulisi leikata matkustajamerenkulun tukia.
Toisaalta on tärkeää pidättäytyä arvonlisä- ja valmisteverojen korotuksista, sillä ne lisäävät matkustaja-alusten kilpailuetua.
Timo Lappi
toimitusjohtaja
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
