Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Pohjanmaan pelinrakentajat

    Jaakko Talvitie (vas.) haluaa peliyrityksen kasvavan pienestä isoksi. ”Aiomme saada aikaiseksi myös ison brändin”, Teemu Rajala jatkaa.
    Jaakko Talvitie (vas.) haluaa peliyrityksen kasvavan pienestä isoksi. ”Aiomme saada aikaiseksi myös ison brändin”, Teemu Rajala jatkaa. 

    Jurvalaisilla lapsuudenkavereilla Jaakko Talvitiellä ja Teemu Rajalalla on kunnianhimoinen unelma. He aikovat tehdä laadukkaan mobiilipelin ja vallata maailmanlaajuiset markkinat.

    TEKSTI ja KUVAT: Jouni Hirn PIIRROKSET: Poppaa Entertainment

    Kurikan Jurvassa saatetaan tehdä suomalaista pelihistoriaa. Mikäli Etelä-Pohjanmaan ainoan pelistudion, Poppaa Entertainmentin, sotasuunnitelma toteutuu, ensi vuonna julkaistavasta Sotivat siat -pelistä tulee seuraava suomalainen hittipeli.

    Leikkimielisen pelin pääosassa ovat possut, jotka valtaavat toisiltaan maatiloja ja taistelevat keskenään.

    Ennen sikapeliä yritys lanseeraa avaruuspelin. Sen on tarkoitus toimia käyntikorttina maailmalle, tuoda arvokasta kokemusta ja kassavirtaa. Molemmat pelit on tarkoitettu Applen iPadille ja iPhonelle.

    Ystävyys perustana Yrityskeskus Sellan uumenissa sijaitsevan Poppaa Entertaimentin toimistoon kasaantuneet energia- ja limujuomatölkit kertovat, että pelifirmassa on painettu pitkää päivää.

    Yrityksen johtohahmot Teemu Rajala ja Jaakko Talvitie ovat tunteneet pienestä pitäen. He varttuivat toistensa naapureina ja leikkivät yhdessä.

    ”Teemu rakenteli pienenä leikkipommeja ja houkutteli minut touhuihinsa. Myöhemmin sain Teemun innostumaan sarjakuvien teosta”, Jaakko Talvitie muistelee hymyssä suin.

    ”En uskaltanut edes ajatella, että silloin opituista piirtämistaidoista olisi myöhemmin hyötyä ammatissa. En ollut kuvaamataidossa mikään haka, kunnes päätin saada kympin todistukseen ja sain”, Teemu Rajala jatkaa.

    Parikymppisenä Talvitie muutti Tampereelle, perusti hevibändin ja opiskeli media-assistentiksi. Rajalan tie vei Helsinkiin tekemään graafikon töitä muutamaksi vuodeksi.

    Muutama vuosi sitten Jaakko Talvitie työsti Pohjanmaan Valtias -nimistä lautapeliä päättötyönään Tampereen ammattikorkeakouluun. Hän tarvitsi graafisen alan osaajaa pelin kuvittamiseen. Apuun tuli Rajala.

    Pohjanmaa-aiheisesta ja huumorimielisestä seikkailupelistä tuli menestys ja eräänlainen käännekohta molempien elämässä. Kaverukset perustivat peliä varten Jukolautapelit-yrityksen ja toivat markkinoille palapelejä ja lastenkirjoja.

    Idea sikapelistä syntyi, kun Rajala mietti Talvitien kirjoittamaa Karhu ja sika -satukirjaa lukiessaan, voisivatko siat sotia keskenään. Vaikutteita antoi myös vanha Commodore 64 -peli Psycho pigs.

    Pohjalaisuus paistaa

    Sotivat siat -pelin trailerin ja prototyypin ovat nähneet tähän mennessä vain rahoittajat ja muutamat yhteistyökumppanit. Sen perusteella luvassa on hauska ja vauhdikas maaseututaistelupeli, josta löytyy ripaus eteläpohjalaisuutta.

    ”Sotivat siat on reaaliaikainen ja farmipainotteinen peli. Siat omistavat farmeja, jotka taistelevat vastakkain. Maisema on idyllinen ja sen kontrastina toimii sotiminen. Pelistä löytyy pohjalaista huumoria, joka tuo tarvittavaa särmää. Haluamme välttää ylisilottelua”, Rajala luonnehtii sikapeliä.

    Sotivat siat suunnataan kansainvälisille markkinoille. Suunnittelussa sen käyttäjäksi ajatellaan kolmekymppistä amerikkalaismiestä.

    Pelintekijöiltä vaaditaan lapsenomaista innovatiivisuutta sekä kykyä heittäytyä ja ideoida.

    ”Sanoin treffeillä käydessäni eräälle naiselle, että täytän 35, mutta minulla on 27-vuotiaan ajatusjuoksu”, Talvitie naurahtaa.

    Talvitie toimii käsikirjoittajana ja pelisuunnittelijana. Rajala luo grafiikan.

    ”Parasta työssä on luomisen ilo ja uusien maailmojen keksiminen. Löydämme aina yhdessä parhaan mahdollisen reseptin. Täytyy muistaa, että olemme viihdyttäjiä. Tärkeintä on saada pelaajat tykkäämään pelistä”, Rajala sanoo.

    Työpaikkoja luomassa

    Pelejä tehdään maailmalla paljon.Suurimpana haasteena on massasta erottuminen ja oman tyylin löytäminen. Poppaa Entertainment ei halua julkaista keskinkertaista höttöä dollarin kuvat silmissä. Tavoitteena on tehdä kaikki kilpailijoita paremmin ja huolellisemmin.

    ”Haluamme tarjota muita pelejä syvällisemmän ja konkreettisemman pelikokemuksen. Haluamme luoda pelejä, jotka muistetaan vielä vuosikymmenten päästä”, pelintekijät toteavat.

    Tällä hetkellä Poppaa Entertainment työllistää viisi henkilöä. Lähiaikoina rekrytoidaan uusia työntekijöitä.

    Sotivia sikoja peliä on työstetty yli vuosi. Työläs ja kallis projekti on rahoitettu toistaiseksi piensijoittajien turvin.

    ”Nyt revitään kaikki omasta selkänahasta ja uusien sijoittajien avulla. Tiimimme tekee työtä ilman taulukon mukaista palkkaa. Myöhemmin etsimme isoja pääomasijoittajia, joiden kanssa puskemme pelin maailmalle”, Talvitie kertoo.

    Parivaljakko haluaa panostaa lähialueen kehittämiseen ja tulevaisuuteen. Tavoitteena on luoda uusia työpaikkoja ja houkutella pelialan osaajia Jurvan seudulle.

    ”Jurvan sijainti on hyvä. Ei aina tarvitse mennä etelään asti. Täällä Sellassa on loistavat puitteet järjestää isoja pelitapahtumia ja kutsua pelialan tekijöitä puhumaan”, Talvitie sanoo.

    Kuuma peliala

    Tekesin arvion mukaan Suomen pelialan liikevaihto kasvoi viime vuonna yli 200 prosenttia. Esimerkiksi vuonna 2010 perustettu Supercell on kasvanut nopeasti yhdeksi maailman merkittävimmistä peliyhtiöistä. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 672 miljoonaa euroa.

    Uusia peliyhtiöitä syntyy jatkuvasti lisää. Pelialan yrityksistä merkittävä osa on Poppaa Entertainmentin tavoin alle kaksi vuotta vanhoja.

    Alan on arvioitu työllistävän Suomessa noin 2 200 ihmistä.

    Pelialalla liikkuvat suuret rahat. Jos Sotivat siat -peli tekee kansainvälisen läpimurron, puhutaan miljoonaluokan bisneksestä.

    ”Yleinen taloudellinen tilanne on huono, mutta täällä hetkellä peliala tuo rahaa Suomeen. Olisi hienoa kantaa kortensa kekoon ja työllistää ihmisiä. Vaikka tulisimme miljonääreiksi, emme ostele linnoja. Mutta jos yhtäkkiä rahaa sataisi taivaalta, niin räjäyttäisin Teemun vanhan Renaultin ilmaan. Se on niin vanha romu”, Talvitie nauraa.

    Rajalan ykköshaaveena on ollut saada työpaikka, jossa on hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki. Se on toteutunut.

    ”Työ vie suuren osan elinajasta, joten sen olisi oltava mukavaa. Nyt ongelmana on se, että on meidän vaikea määritellä työpäivän alkamista ja loppumista. Työstä on tullut elämäntapa, josta on hankala irrottautua vapaa-ajalla.”

    Ainakaan asenteesta ei pelintekijöillä ole pulaa.

    ”Tähän mennessä olemme pyytäneet vain yhden mahdollisuuden ja käyttäneet sen. Meillä on sellainen asenne, että jos meidän pitää kaivaa Kiinaan saakka, niin me kaivetaan”, Talvitie vakuuttaa.