Autoverotukseen on vaihtoehtoja
Nyt, kun Suomi saa lainaa nollakorolla, kannattaisi tilaisuus käyttää hyväksi tekemällä pitkän tähtäimen investointeja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Tällainen olisi autoveron poisto.
Liikenteen ilmastopäästöjä ei saada kuriin niin kauan kuin maassa on auton hankintaan kytketty autovero. Se tekee uusista vähäpäästöisistä autoista kalliita.
Sen takia maastamme on tullut Ruotsista ja Saksasta tuotujen suuripäästöisten vanhojen autojen loppusijoituspaikka ja alv-tuotot jäävät tuontimaihin.
Autovero maksetaan hankinnan yhteydessä auton koko elinkaarelta. Se on huonosti säädettävissä, ja jokainen yritys siihen suuntaan aiheuttaa markkinahäiriöitä. Maamme autokannan arvoon sisältyy autoveroa useita miljardeja euroja.
Autoveron tuotto on noin miljardi euroa vuodessa. Vuotuinen ajoneuvovero tuottaa valtiolle saman verran.
Jos autovero poistetaan ja ajoneuvovero kaksinkertaistetaan, yhtälö on periaatteessa tasan. Autovero maksetaan kuitenkin kerralla etukäteen, ja aluksi valtion tulot putoaisivat.
Tämän kompensoimiseksi Suomi ottaisi lainaa nyt, kun sitä saa ilman kuluja. Laina maksettaisiin pois muutamassa vuodessa ajoneuvoveron nousseista tuotoista.
Dynaamisena vaikutuksena myös alv-tuotot nousisivat, kun kansa ryntäisi ostamaan uusia, halventuneita autoja.
Eikö tämä olisi loistava investointi? Ilmasto voittaa, ja kansan katkeruus autoverosta loppuu. Saadaan paremmin ohjattavissa oleva verotus, alvit Suomeen ja tyytyväiset veronmaksajat.
Entä nykyinen autokanta? Siitä on jo autovero maksettu, joten ei ole perusteita nostaa sen vuotuista ajoneuvoveroakaan.
Siltä osin kaikki jatkuu ennallaan.
Vanhojen autojen arvoon ei tule muutosta, koska niiden omistamiseen liittyvät kulut ovat alhaiset. Sen vuoksi esittämäni muutos voidaan toteuttaa milloin tahansa, ilman markkinahäiriöitä.
Hannu Saarenmaa
Porvoo
Liikenteen ilmastopäästöjä ei saada kuriin niin kauan kuin maassa on auton hankintaan kytketty autovero.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
