Lukijalta: Suomalainen naudanliha pitäisi myydä laatua arvostaville kuluttajille
Vastuullisesti tuotettu naudanliha ansaitsee globaalin brändin ja arvostuksen, kirjoittaa Janne Henrik Hellström.Suomalainen naudanliha ei ole vain tuote, vaan maatalouden huipputason osaamisen, vastuullisuuden ja kestävyyden ilmentymä. Sen tuotanto täyttää maailman tiukimmat ympäristönormit ja tuottaa ravitsemuksellisesti vertaansa vailla olevaa lihaa.
Kyse ei siis ole vain ekologisesta kestävyydestä, vaan myös eettisesti tarkasti valvotusta prosessista, joka edistää eläinten hyvinvointia.
Huolimatta maailmanluokan laadustaan suomalainen naudanliha jää kotimaan markkinoille, jossa sen arvo jää usein huomaamatta. Miksi liha, joka täyttää maailman tiukimmat eettiset ja ekologiset standardit, jää vaille globaalisti ansaitsemaansa arvostusta?
Teurastamot eivät vaikuta uskaltavan hinnoitella suomalaista naudanlihan todellisen arvon mukaan, vaan tyytyvät keskittymään kotimarkkinoihin, vaikka liha olisi täysin valmis kilpailemaan globaalisti.
Jos suomalaiset kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan naudanlihalle sen todellisesta arvosta, miksi emme vie tätä arvostettua ja vastuullisesti tuotettua lihaa niille markkinoille, jotka sen todella ansaitsevat?
Meillä on valmiudet viedä suomalaista lihaa maailmalle, mutta kotimarkkinoilla sen arvo jää usein aliarvioiduksi. Sen sijaan, että rajoitumme kotimarkkinoihin, voisimme suuntautua vientiin ja luoda suomalaisesta lihasta kansainvälisesti tunnustetun brändin.
Suomalaisen naudanlihantuotannon on siirryttävä uuteen aikakauteen. Tämä ei tarkoita vain tuotannon kasvattamista, vaan sitä, että uskallamme hinnoitella sen oikein ja viedä sen maailmalle. Jos emme uskalla hinnoitella suomalaista lihaa oikein, menetämme paitsi globaalin markkinan, myös maaseutumme elinvoiman ja kaiken sen potentiaalin, joka meillä jo on.
Janne Henrik Hellström
Maa- ja metsätaloustieteiden maisteriopiskelija (maataloustekniikka), Helsingin yliopisto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








