Lukijalta: Länsiradasta voitaisiin järkevästi saada säästöä budjettiin
”Länsiratasuunnitelmalla on syntymässä niin vakava pysyvä vahinko lounaisen Suomen ja koko yhteiskunnan elinvoimakehitykseen, että umpiliberaalina peruskepulaisena toivon menestystä Lulu Ranteen viittaamille ajatuksille Länsirata-hankeyhtiön alasajosta”, kirjoittaa Ismo Saari.
Kirjoittajan mukaan Turun ja Salon välille riittää yksi raidepari, kunhan lähiliikennettä varten radalla on sivuraiteet asemien kohdalla. Kuvassa raiteet yhdistyvät Salon rautatieasemalla. Kuva: Sanne KatainenTurku–Salo-välille ollaan rakentamassa kaksoisraidetta, jonka hinnaksi on arvioitu 400 miljoonaa. Lähijunaliikenteen on sanottu olevan mahdollista vain, mikäli välillä on kaksoisraide.
Länsiradan suunnitelmassa on vain kaksi pysäkkiä tälle välille, joista kumpikaan ei ole Paimio, yhteysvälin tärkein keskittymä.
Asiantuntijoiden mukaan yksi lähijunavuoro tunnissa mahtuu vanhalle radalle, kun on pysäkit sivuraiteilla Paimiossa, Piikkiössä ja Kupittaalla. Puolen tunnin vuoroväli mahtuu, kun sivuraide on myös Hajalassa.
Väyläviraston rakentamien yksiraiteisten ratojen pysäkit ovat maksaneet 200 000–500 000 euroa. Kolme pysäkkiä maksaisi yhteensä 1,5 miljoonaa, samaa luokkaa kuin yhden kaksoisraidepysäkin hinta.
Raideliikenneinvestointien kannattavuuteen sekä yhteiskunnan elinvoimakehitykseen merkittävimmin vaikuttava tekijä on lähijunaliikenteen pysäkkipaikkojen vaikutuspiiriin tuleva kehitys, maaseudulla ainakin 10 kilometriä suuntaansa.
Merkittävin vaikutus raideinvestoinnista tulee sen koko yhteysväliä samalla minuutilla koko päivän ajavasta lähijunaliikenteestä. Näin lähijunaliikenne tuo koko yhteysvälin kaikki mahdollisuudet käyttöön riippumatta siitä, millä kohdilla asuu.
Koko Helsinki–Turku-väliä ajava lähijunaliikenne edellyttää Salossa maakuntakaavan muutosta niin, että rata tulee myös Salossa lähelle moottoritietä. Näin sille saadaan Lohjan ja Salon välille pysäkit taajamien ja maantieverkon risteysalueille. Maakuntakaavan muutos vie maksimissaan viisi vuotta ja yksiraiteisen radan suunnittelu maakuntarajalta Hajalaan vie aikansa, mutta ennen kuin rakentaminen on edennyt Espoosta maakuntarajalle, ehtii tekemään paljon.
Väyläviraston rakentamien yksiraiteisten ratojen pysäkit ovat maksaneet 200 000–500 000 euroa.
Ainakin neljän miljardin hintaisen raideinvestoinnin suunnittelun ja rakentamisenkin antaminen itsenäiselle hankeyhtiölle on valtion omistusosuudesta huolimatta vaikutusmahdollisuuden siirtämisestä valtiolta intressiryhmille. Tällä Länsiratasuunnitelmalla on syntymässä niin vakava pysyvä vahinko lounaisen Suomen ja koko yhteiskunnan elinvoimakehitykseen, että umpiliberaalina peruskepulaisena toivon menestystä Lulu Ranteen viittaamille ajatuksille Länsirata-hankeyhtiön alasajosta.
Jos raideinvestointeihin on varaa, paljon merkittävämpi ja hyödyllisempi olisi rautatieyhteys Uudestakaupungista Poriin. Se olisi hyvä alku länsirannikon kauppakamarien Destialla teettämän selvityksen osoittamasta raideliikennetarpeesta Turusta rannikkokaupunkien kautta Tornioon.
Ismo Saari
Salo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



