Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Katastrofi lähellä sote-uudistuksessa

    ”Sote-uudistuksesta voi tulla todella paha hallinnollinen katastrofi.”

    Suomen poliittinen historia tuskin tuntee toista yhtä huonosti ja sekavasti valmisteltua uudistusta kuin kuntauudistus ja siihen liittyvä sosiaali- ja terveysalueiden remontti eli sote ovat.

    Hallituksen viimeisin päätös vesittää sote-uudistusta valmistelleen asiantuntijaryhmän esitys lienee vertaansa vailla oleva päätös. Sote-uudistuksessa on nyt jouduttu täydellisen sekoomuksen ja epätietoisuuden valtaan. Kukaan enää tiedä, mistä oikein on kysymys.

    Hallituksella on ehtinyt olla sote-uudistuksessa jo kaikki mahdolliset kannat.

    Aluksi hallitus pani roskakoriin pitkään valmistellun Paras-hankkeen ja päätti piirtää kuntakartan uusiksi. Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen tuli mukaan tähän harjoitukseen.

    Karttaharjoituksen mukaan Suomen kuntarakenne piti runnata nopeassa tahdissa sellaiseksi, että Suomeen jäisi vain noin 50 kuntaa. Myöhemmin kuntien lukumäärä nostettiin ”noin sataan”.

    Kokoomus ajoi kuntien pakkoliitoksia, mutta joutui tinkimään, kun hallituskumppani SDP pani jarrut päälle. Karttaharjoitus ehti suututtaa kuntapäättäjät ja kapinan kärjessä oli monta vauraan maaseutukunnan kokoomustaustaista kunnanjohtajaa.

    Kun karttaharjoitus oli karahtanut kiville, sitä päätettiin vauhdittaa menemällä latvasta puuhun. Hallitus päätti lakkauttaa sairaanhoitopiirit ja rakentaa tilalle jonkinlaisen hallintohimmelin, jossa perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon järjestäminen olisi jaettu kuntien ja alueiden kesken uudella tavalla. Päätös mykisti asiantuntijat.

    Tässä vaiheessa hallitus perui jälleen päätöksensä ja asetti asiantuntijatyöryhmän, jonka piti tehdä esitys sote-palvelujen järjestämisestä. Maan parhaista asiantuntijoista koottu komitea esitti yksimielisesti maan jakamista 34 sote-alueeseen.

    Esitys pysyi hengissä pari päivää, kun hallitus lyttäsi sen. Sekä pääministeri, valtiovarainministeri että sosiaaliministeri ilmoittivat, että alueita tuleekin ”noin parikymmentä”. Noin kahdestakymmenestä lakkautetusta sairaanhoitopiiristä on siis edetty noin kahteenkymmeneen sote-alueeseen.

    Asiantuntijat mykistyivät uudelleen.

    Kansanterveyslaitoksen entinen pääjohtaja Jussi Huttunen sanoo, että asiantuntijoiden sivuuttaaminen on aivan käsittämätöntä (HS 26.3.2013). Huttunen toteaa, ettei ole 40 vuotisen uransa aikana nähnyt mitään vastaavaa ja pelkää sotkun johtavan katastrofiin.

    Jopa uudistuksesta vastaavan sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö sanoo, että kukaan virkamiehistä ei nyt hahmota, mikä tilanne on. Valmistele siinä sitten jotain.

    Hallituksen käsittämättömän sekoilun tekee käsitettäväksi se, että nyt pyritään kaikin keinoin pelastamaan hallituksen kasvot. Sen vuoksi ensin piirretään kuntien rajat ja sitten terveydenhuoltojärjestelmä pakotetaan siihen. Lasku lähetetään veronmaksajille.

    Ajatuksena on keskittää kaikki toiminnot jokaisessa maakunnassa aluekeskukseen. Isäntäkunta-mallia viedään läpi nyt väkisin. Tapa on sama, jolla siirtomaaisännät piirsivät Afrikan kartan.

    Sote-uudistus koskee kunnallista päätöksentekoa ja myös kuntien itsehallintoa syvällisellä tavalla. Kun kuntauudistus aiotaan nyt viedä läpi pakkokeinoin, on sillä ilman muuta seurauksensa maan tulevaan sisäpolitiikkaan.

    Gallupin mukaan (MTV3 25.4.2013) kunnanjohtajista peräti 89 prosenttia on sitä mieltä, että sote-uudistus on hoidettu erittäin tai melko huonosti.

    Kaikkia ei voi miellyttää, totesi pääministeri Jyrki Katainen. Siltä todella näyttää. Kataisen linja miellytti gallupissa kuutta prosenttia kunnanjohtajista.

    Sote-uudistuksesta voi tulla todella paha hallinnollinen katastrofi. Kun ensin on lopetettu se mikä toimii, ja sen jälkeen yritetty korjata sellaista mitä ei voi korjata, ei tuloksena voi olla kuin täydellinen sekasotku.